wat is de beste vorm voor de boeg, romp en achterkant van een bootje van maximaal 20 cm en wat is de beste hoek voor de schroef?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Wat de beste vorm is hangt natuurlijk af wat je wilt: moet het een snelle boot zijn, of moet hij stabiel op het water drijven zonder kapseizen, etc. etc.

Voor hoge snelheid heb ik de volgende redenatie:

Als de keuze gedaan moet worden uit de schetsen die je bij de vraag hebt staan zou ik voor de volgende eigenschappen kiezen:
- Boeg zo spits mogelijk.
- Romp met knik om kapseizen te voorkomen maar wel met 2 vlakken onder een hoek bij de kiel zodat bij voldoende snelheid de boot kan planeren.
- Hek afgerond om werveling in het water achter het bootje te voorkomen.

De hoek die de schroefas met het wateroppervlak maakt moet zo klein mogelijk zijn om te zorgen dat de totale stuwkracht naar achter gericht is en niet naar onder.
Stuwkracht naar onder zou resulteren in opdrukken van de achterkant van de boot en daarmee naar beneden duwen van de boeg.

Wel moet de schroef geheel onder water ronddraaien om het maximale rendement te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van voren v-vormig en scherp, verlopend naar bolvormig en naar achteren toe praktisch vlak. De spiegel vlak. De schroefas onder 5 graden en niet helemaal achteraan, maar voor het roer.
Zie de schets van een racer van 500 mm.
Succes.