Met een drijflading.
Een mortier of een granaat uit een lanceerbuis of geweermechanisme hebben 2 ladingen en komen tot ontsteking met een slagpin.

Bij een mortier laat je de onderzijde op de slagpin vallen en bij een draagbare granaatwerper (bv de HK MZP1) dmv de trekker overhalen zodat in beide gevallen de slagpin het slagsas onderin de patroon ontbrandt. Deze zet de stuwlading in werking.

Deze ontsteking/verbranding geeft een gasdruk en zorgt dat de granaat de loop verlaat.
Tijdens de vlucht brandt er een vertragingmechanisme en enkele seconden later ontsteekt de tweede lading.
Hetzelfde effect als bij een vuurpijl in principe.

De tweede lading kan een explosie, lichtkogel, of traangas zijn etc. Afhankelijk waar de granaat voor is bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het veert hem als het ware eruit
En wanneer zo een grenade de grond raakt ontploft hij(denk aan een fragment grenaat)