Er zit gele kaliumdichromaat in. Als dichromaat in aanraking komt met ethanol ontstaat het groene chroom(III)sulfaat. Op deze manier kan ethanol worden aangetoond.
De reactie die doorgaat in het blaaspijpje is formeel een oxidatie van ethanol, met chroom(VI) (onder de vorm van kaliumdichromaat) als oxidator. Bij de reactie worden bijgevolg kaliumdichromaat, zwavelzuur en ethanol omgezet in chroom(III)sulfaat, kaliumsulfaat, azijnzuur en water.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Nog een beetje scheikunde:
Kaliumchromaat K2Cr2O4 is geel en bevat Cr(III)
Kaliumdihromaat K2Cr2O7 is oranje en bevat Cr(VI) Dit is de oxidator.
Klein vergissinkje in de eerste zin, maar toch goed antwoord.

Andere antwoorden (1)

Er zitten reagens kristallen in, die verkleuren wanneer er alcohol in de ademlucht aanwezig is. Dat betreft niet alleen de ANWB- maar ook alle andere merken alcoholtestbuisjes.

Als ik het goed gegoogled heb bestaan die kristallen uit korreltjes silicagel met kaliumdichromaat.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus
Maar antwoord is niet volledig (zie SimonV)