We hebben het dan over het kookpunt van propaangas.
Dat is -44 graden Celsius.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het dan met het "flesje" waar het in zit, dat is toch ook niet -44?
amigo
13 jaar geleden
volgens mij is het butaan, niet propaan
In principe is het gas gewoon op kamertemperatuur aanwezig in de aansteker.

Het is butaan (zie ook link 1)

Omdat het kookpunt van butaan -0,5 graadcelcius zal het gas dus bij "normale"temperatuur onder licht overdruk in de houder zitten. Daarom komt het er ook goed uit als je op het "knopje" druk.

Als je het gas zou laten ontsnappen koelt de aansteker iets af en dat komt door de "expansie". als je een gas van hoge druk via een kleine opening laat ontsnappen naar een plek met lagere druk krijg je afkoeling

Een heel duidelijk voorbeeld hiervan zijn die CO2 patronen waar je bijv slagroom mee maakt, als je die leegspuit mag je ze daarna niet direct beetpakken, het ijs staat erop terwijl ook die voor gebruik gewoon kamertemperatuur was, ook dat komt door de expansie.

Maar voor aanstekergas ga je dus naar maximaal ca -0,5 , wordt het kouder blijft de vloeistof gewoon als vloeistof bestaan. Het zou (maar ik rook niet dus ik heb geen idee) ook behoorlijk lastig moeten zijn een aansteker aan te steken die buiten heeft gelegen bij -10 graden.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de klepel horen luiden, maar weet nog niet goed waar de klok hangt... ;) Ik heb in de koeltechniek gewerkt, voor de overgang van vloeibaar naar gas, genaamd 'verdamping', is warmte nodig.
Deze wordt dus aan de omliggende ruimte onttrokken tijdens de overgang van de aggregatietoestand.
Op het moment dat het butaan verdampt is het - 0,5 graden C. Vrij snel daarna zal het gas door de aansteker zelf en de omgevingstemperatuur worden opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
typisch geval van de pot verwijt de ketel, je hebt mogelijk in de koeltechniek gewerkt maar dat doen verkopers van koelkasten ook, niet bewezen dat ze dan iets van de technologie afweten hoor
ik heb het over zg "afkoken" dat is als een vloeistof-dampmengsel onder druk, wordt afgelaten naar een lagere druk, google maar eens op expansie en afkoeling normaal reageer ik trouwens iets gematigder maar ik vond je toon erg onaangenaam en de beschuldiging complete onzin vandaar de mogelijk ook wat kritische reactie terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Complete onzin" zijn je eigen woorden, en de toon, tsja, dat is de toon die de muziek maakt - en die klinkt mineur in jouw oren in dit geval. Daar kan ik helaas niets aan doen. Ik wil het wel hebben over het principe achter koeling, verdamping dus. En de woorden die je gebruikt doen me vermoeden dat je het niet precies weet, vandaar de mijn eerdere reactie.
Ik héb gegoogled naar de door jou genoemde begrippen, maar ik zie geen aansluiting met waar hetgeen hier over gaat. Mocht het dat wel zijn, een linkje graag zodat ik kan lezen wat je bedoeld. Wat voor Freon als koudemiddel geldt in een gesloten koelsysteen, geldt ook voor butaan.
In dat geval druk je op het aanstekerknopje, butaan wat onder 2 atm. staat (bij omgevingstemperatuur van 20 gr. C., zie tabel met de dampdruk voor butaan, de groene lijn) komt uit de aansteker. Daardoor kan het vloeibare butaan verdampen. Het zal daarbij warmte uit de omgeving onttrekken, de verdampingswarmte, en het zojuist verdampte butaan zal -0,5 gr. C. zijn. Leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dampdruk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdamping
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koeltechniek