Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je je snijden aan ijsscherven?

Bijvoorbeeld als je door ijs op een sloot springt, maar dan ook echt goed hard, .. kan je dan verwondingen oplopen zoals een snijwond door ijsscherven? Of is dat onmogelijk?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb het alleen over snijwonden door ijsscherven overigens...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ijs kan zelfs staal snijden (de Titanic is daar een voorbeeld van) Vooral zeer koud ijs is erg hard, ijs wat tegen het nulpunt aan zit wordt vloeibaar onder hoge druk (het effect wat met schaatsen optreedt) maar zeer diepgevroren ijszal dit niet snel doen, beneden een bepaalde temperatuur schijnt ijs om die reden niet glad meer te zijn.
Het is wel een zeer lage temperatuur, ik meen dat dat punt beneden de 80 graden onder nul ligt, een temperatuur die in de natuur in deze tijd niet op aarde wordt aangetroffen.

Maar ijs is wel schep en een afbrekende ijspegel die een grote valsnelheid bereikt kan je schedel doorboren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Echter ook gewoon ijs (als je er doorheen zakt) is zeer scherp aan de breukranden en kan beslist diepe snijwonden veroorzaken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is heel goed mogelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er ijs op de sloot ligt, ben je ook dik gekleed. Dan is de kans dat je je snijdt al heel klein.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan zelf ervaring mee
(heb er een in mijn gezicht gekregen flinke snee aan over gehouden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding