Als je een stof met één (scheikundige) naam aangeeft is het over het algemeen een zuivere stof.
(Geldt dus niet voor mayonaise, haarlak, etc. Dat zijn geen scheikundige benamingen.)
Reddie
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stikstofdioxide is een zuivere stof omdat in een mengsel, in dit geval een anorganische verbinding van stikstof en zuurstof.de moleculen hun eigenschappen nog zouden moeten hebben, zoals dat in een gasmengsel als gewone lucht (zuurstof 21% stikstof 97%) wel het geval Is.

Toegevoegd na 3 minuten:
De stikstof en zuurstof moleculen hebben in stikstofdioxide hun eigenschappen afzonderlijk verloren. Het is om specifiek te zijn een samengesteld zuivere stof met zijn eigen unieke eigenschappen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spijtig dat je niet definieert over welke eigenschappen je hebt hebt. Er zijn namelijk eigenschappen te verzinnen die wel veranderen als een bepaalde stof onderdeel is van een ander mengsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zo geen voorbeeld paraat van wat je bedoelt.ik kan me voorstellen dat de ene stof de andere stof als katalysator kan beïnvloeden, op bijvoorbeeld kookpunt, maar dat weet ik niet zeker. Help me eens op weg. Strikt genomen mag je van bovenstaande definitie uitgaan voor wat betreft zuivere stof of mengsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, ik denk ook aan aggregatietoestand in al zijn vormen (dus bijvoorbeeld ook oplosbaarheid), concentratie, etc... Een betere definitie van mengsel lijkt mij gewoon dat het een samenvoeging is van meerdere zuivere stoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dat soort eigenschappen voornamelijk afhankelijk Is van externe factoren zoals druk en of temperatuur. Je aanvulling op de definitie van mengsel Is absoluut netjes Vul me eventueel aan, aangezien ik geen scheikundige ben.