De lichtsnelheid in een medium hangt in het algemeen niet alleen van de stof af, maar ook van de golflengte van het licht dat men beschouwt. In vacuüm is de lichtsnelheid voor alle golflengten gelijk.
Licht is niet het snelste. Andere elektromagnetische straling plant zich net zo snel voort.
Het bijzondere van elektromagnetische straling is dat er geen medium nodig is waarin de golven zich voortplanten. In tegenstelling tot geluid bijvoorbeeld, dat zich niet in een vacuüm kan voortplanten, kan licht zich prima door een verder totaal lege ruimte voortbewegen.
Dit is een van de reden waarom elektromagnetische straling zich zo snel voort kan planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat licht een elektromagnetische straling is.
Deze elektromagnetische straling is bv sneller dan geluid omdat geluid een trilling is.
De straling gaat dwars door de lucht heen terwijl een trilling (geluid) de lucht voor hem aan het trillen maakt en die geeft de trilling weer door enz. (Gaat ook snel, maar duurt langer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij moet je denken dat licht hetgene wat je ziet, dus niet zozeer alleen lamp/zonlicht. Alle dingen, dus ook een theekopje, straalt licht uit. Je ziet het meteen als je ernaar kijkt, hoef bijvoorbeeld niet een minuut te wachten voor het beeld van het kopje je ogen bereikt. Wat je ziet, is er ook dat moment (dus lichtsnelheid). Dit in tegenstelling tot geluid.

Stel, er is onweer en bliksem. Je ziet de flits op het moment dat het 'flitst'. Op hetzelfde moment moet je eigenlijk ook donder horen. Die komt pas later, omdat hij trager voortbeweegt dan licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Het licht is weliswaar snel, maar toch echt niet onmiddelijk. Er zit dus tijd tussen de flits en het moment dat jij die ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar die tijd is zo weinig dat het te verwaarlozen is.
dat was een van de voorwaarden, waardoor het heelal kon worden zoals het is. Er is geen reden of oorzaak aan te wijzen.
Eenzelfde soort vraag zou kunnen zij, waarom de omtrek van een cirkel 2pi stralen is. Anders zou het geen cirkel zijn, maar een eivormig ding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je afvragen of dit wel waar is.

In experimenten is bereikt om licht tot stilstand te brengen. Bovendien zoud er sprake zijn van zgn tachyon deeltjes die nu alleen nog theoretisch aangetoond kunnen worden. Probleem is dat deze dan weer niet langzamer dan licht zouden kunnen waardoor het aantonen erg moeilijk is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn niet aangetoond of waargenomen; ze kunnen alleen niet worden uitgesloten. Dat is dus iets anders. Niemand gelooft echter in het bestaan van Tachyons.