Kan je voor het uitrekenen van de rolweerstand van een rond voorwerp een wrijvingscoëfficiënt gebruiken?

Fr = ur * m * g
Op Wikipedia staat ur weergegeven als wrijvingscoëfficiënt. Terwijl ik dacht dat wrijving en rolweerstand totaal iets anders waren

Toegevoegd na 1 minuut:
en dacht dus dat je een rolweerstandcoëfficiënt zou moeten gebruiken voor deze berekening

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, rolweerstand is iets heel anders dan wrijving.
Wrijving heeft te maken met de (moleculaire) oneffenheden waar je een voorwerp steeds tegenop moet trekken.
Rolweerstand ontstaat doordat ondergrond en voorwerp door de zwaarte worden vervormd.
Reddie
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus , toch wel. Denk even aan een zaagtandvormig oppervlak waar over je een zaagtandvormig voorwerp wilt slepen. Denk hierbij aan twee vellen schuurpapier.
Die zaagtanden kunnen min of meer in elkaar grijpen. Je moet dan telkens het te slepen voorwerp een heuveltje optrekken, waarna het weer in andere tanden grijpt. Hoe gladder het oppervlak, hoe kleiner de heuveltjes.
Dat verklaart meteen ook het verschil in statische en dynamische wrijving. Als het voorwerp stil ligt grijpen de tanden het diepst in elkaar. Als het in beweging is krijgen de tanden niet de tijd om helemaal in elkaar te grijpen.
Je kunt een oppervlak zo glad maken als je wilt, maar op atomair niveau houd je praktisch altijd hobbels.