Ik heb dringend antwoord nodig! Als je benzine in de magnetron doet, ontploft de magnetron dan of vlamt alleen de benzine?!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
bamibal
10 jaar geleden
Waarom is dat in vredesnaam dringend? Als je tijd hebt om dit op internet te vragen, heb je ook tijd om gewoon de magnetron uit te zetten.
Of gewoon niet zo'n stomme actie uithalen.

Het beste antwoord

Als je alleen benzine in een plastic beker doet in de magnetron, dan gebeurt er waarschijnlijk helemaal niets, behalve dat de benzine warm wordt en verdampt.

Benzine ontbrandt pas bij een temperatuur van rond de 450°C, en alleen door het effect van de microgolven zal de benzine of benzinedamp nooit die temperatuur bereiken. Wil je de benzine vlam laten vatten (los van de vraag of deze vlamt of ontploft), dan heb je een vonk of iets vergelijkbaars nodig. Dat kan je krijgen als je ook een metalen voorwerp in de magnetron doet.

In een video bij een andere antwoord zie je dat heel duidelijk: er wordt benzine in een beker afgedekt met aluminium folie gedaan, en het zijn de vonken veroorzaakt door de aluminium die de benzine doen ontbranden. Heel opvallend in deze video is dat je ziet de benzinedampen vlammen, en dan vrij snel dooft het vuur uit zichzelf. Na een tijdje ontstaat er weer vuur, en gaat het weer uit. Mijn theorie is dat de benzinedampen vatten vlam door een vonk, maar de hoeveelheid zuurstof in de magnetron is zeer beperkt en raakt meteen op, waardoor het vuur snel dooft. Omdat een magnetron niet luchtdicht is, komt er weer een beetje zuurstof in, en dan kan er weer vuur ontstaan bij een volgende vonk. Dat gaat door totdat alle benzine is verdampt of verbrand.

De vraag of de boel "alleen" vlamt of ontploft heeft weer te maken met de hoeveelheid zuurstof die aanwezig is. Als er "te veel" benzinedamp is ontstaan, waardoor het zuurstof weggedreven wordt, dan krijg je alleen een vlam of zelfs helemaal geen ontbranding. Bij de juiste verhouding tussen benzinedamp en zuurstof (en hiervoor heb je verrassend weinig benzine nodig en heel veel lucht!) heb je een reële kans dat de benzine zo snel en krachtig ontbrandt dat de boel explodeert.
Mijn schatting is dat een magnetron te klein hiervoor is, dus een echte explosie lijkt me niet waarschijnlijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie ook andere video's waar de benzine wat krachtiger ontbrandt. Dat is niet echt een explosie, eerder een combinatie van een magnetron dat beter luchtdicht is, waardoor de plotse overdruk van de ontbranding in plaats van door alle kieren ontsnappen het apparaat laat ontploffen, en de juiste verhouding benzine/zuurstof.
Nog altijd heb je een vonk nodig voor de ontbranding, dus een vork of een stuk alufolie in het apparaat blijft noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Janwimpeters
'tuurlijk is het vlampunt van benzine lager dan 450°C! Het vlampunt (in het Engels "flash point") van benzine is -21°C, maar dat is de temperatuur waarbij benzine voldoende damp afgeeft om te ontbranden en het vuur in gang te houden.
Ik heb het over de zelfontbrandingstemperatuur, en dat is de temperatuur waarbij een damp tot ontbranding komt in aanwezigheid van zuurstof. Voor benzine is dat 450°C.
Vandaar, inderdaad, dat een vonk (die heter is dan 450°C) absoluut noodzakelijk is voor het laten ontbranden van benzinedamp in een magnetron of in de motor van een auto. Op dat punt ben ik het met je eens: geen metaal in de magnetron, geen vuurwerk.
Verder denk ik dat een magnetron prima in staat is om benzine op te warmen, al gaat dat uiteraard niet zo hard als een kopje thee. De microgolven werken op alle soorten polaire groepen, niet alleen water, en hoewel benzine grotendeels bestaat uit octaan (niet polair), zitten er in benzine allerlei additieven en vooral ook ethanol die wél polair zijn en dus opgewarmd kunnen worden.

Andere antwoorden (1)

Het vat vlam, het explodeert niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de bezine stopt in een strak afgesloten container (zoals een dichtgedraaide plastic fles), ontploft die natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij is het zo dat de benzine eerst lekker opgewarmd wordt. Dat betekent dat je magnetron gevuld raakt met een lucht-benzinedamp mengsel. Als dat vlam vat geeft dat een fijne explosie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen in brainiac zal er direct een explosie. Als de benzinedampen niet weg kunnen kan er een explosie ontstaan, maar dat kan alleen als de magnetron niet sterk genoeg is om de dampen direct te ontsteken. Hier een voorbeeld:
http://m.youtube.com/watch?v=TvxFSmDVf4Y