Waarom stuitert een squashballetje beter als het warm is?

Een warm squashballetje stuitert beter dan een koud squashballetje.

Waarom?

Cryofiel
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De lucht in het balletje wordt warm en zet uit. Daardoor wordt de druk in het balletje hoger en stuitert hij beter.
Vergelijk het met een zachte en een hard opgepompte voetbal.
bamibal
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
bijkomend feit is dat het rubber warm wordt en daardoor meer elastisch. Dus tezamen met het uitzetten en verbeterde elasticiteit stuitert het geheel dus beter.
Reddie
10 jaar geleden
@Thecis , als het rubber elastischer wordt treedt er meer verlies op door vervorming. Dat heeft juist een negatief effekt.
Thecis
10 jaar geleden
Het elastische zorgt ervoor dat de lucht nog meer kan uitzetten. En daarbij is het ook dat het elastische naar een optimum gaat. Wordt een balletje nog warmer, dan gaat het inderdaad een negatief effect hebben zoals je al aangeeft.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als de lucht meer kan uitzetten, neemt de luchtdruk juist weer af, en is het balletje dus minder hard opgepompt. Kennelijk neemt de luchtdruk netto toch voldoende terug om het balletje beter te laten stuiteren. Bedankt voor dit inzicht!