vroeger had een stad als eindhoven een gasfabriek, hoe werd daar gas gemaakt?

waar werd daar voor gebruikt en hoe werd het gas getransporteerd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

In de 19e en 20e eeuw hadden veel grotere steden een gasfabriek:
In een gasfabriek werd steenkool verhit in een zuurstofloze omgeving; bij die verhitting ontstaat een mengsel van diverse brandbare gassen, waaronder koolmonoxide, waterstofgas en methaan. Dit heette stadsgas of lichtgas. Dit stadsgas werd opgeslagen in grote gashouders (in Nederland vrijwel overal verdwenen maar in veel andere landen zie je ze nog, of de ruïnes ervan).
Stadsgas werd gebruikt voor verlichting (gaslampen) en voor koken/verwarmen, zoals we nu aardgas gebruiken; het werd ook op dezelfde manier verdeeld als het latere aardgas; via leidingen. Sterker nog, Nederland kon zo snel omschakelen op aardgas, omdat de infrastructuur er grotendeels al lag voor stadsgas.
tinus1969
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als restant blijft cokes over? wat gebeurt met het restproduct?
tinus1969
6 jaar geleden
Cokes zijn bijna pure koolstof en geschikt als brandstof.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De link beschrijf de cokesproductie.
De cokes wordt gebruikt als slook- en reductiemiddel in bijvoorbeeld staalindustrie. Cokesovengas wordt net als koolteer gebruikt in de chemische industrie voor het maken van bijvoorbeeld kunstmest (MEKOG ijmuiden).
Stadsgasfabrieken werken vogens het watergasprincipe. Door stoom door tot 1000 graden opgestookte steenkool te blazen wordt gas gevornd volgens de reactie C + H2O = CO + H2. Daarbij koelt de koolmassa weer af. Het proces gebeurt in afwisselende stook- en gasfasen. Omdat in de steenkool nogal wat zwavel zit, ontstaan er ook onaangenaam stinkende bijproducten, die het gas de "gaslucht" geven. De werking van de watergasfabriek wodt ook op wikipedia beschreven.