Hoe verkrijgen planten hun massa?

Planten kunnen beginnen als piepklein zaadje die minder dan een milligram wegen. Toch verkrijgen ze in de loop van de jaren massa, met name bomen kunnen een grote massa verkrijgen.
De grond lijkt niet onder hun voeten te verdwijnen, waar komt de massa gegenereerd door planten en bomen vandaan?

2.9K
Reddie
8 jaar geleden
Als je spinazie kookt houd je heel veel water over, en heel weinig massa, en nul aarde.
Hieruit kun je al concluderen dat het merendeel van de palntenmassa water is.
Dat geldt overigens ook voor mensenmassa.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zon ! En water en diverse stoffen uit de grond . Hoe verdwijnt de massa van een zeg boom , door de energie weer los te maken verbranding of dat nog hout is bruin kool of olie het zijn allemaal bomen of planten restanten . ( fossiele ) bij verbranding komt gewoon los wat er er in opgeslagen is . Een mooie kringloop . Maar wij mensen zijn wel erg aan het verbranden ( verbruiken ) en brengen de boel( mogelijk )in onbalans .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een boom zal uit niet veel meer bestaan dan koolwaterstofverbindingen, water en mineralen. De CO2 om de eerste te maken halen ze uit de atmosfeer en het water en de mineralen daarin opgelost halen ze via hun wortels uit de grond maar de watervoorraad in die grond wordt wel weer aangevuld.
paulos
4 jaar geleden
Ik denk dat maar weinig mensen weten dat al het hout van een zware boom voornamelijk is ontstaan uit co2. Zo wordt een overschot aan co2 weer toegevoegd aan de massa van onze biotoop, ruimteschip moeder aarde.

Het beste antwoord

Planten nemen CO2 op uit de lucht, en water (H2O) uit de bodem. Super-super-vereenvoudigd gezegd gebruiken ze de energie uit zonlicht om de CO2 te splitsen in C (koolstof) en O2, en de H2O in H's en O.

De C's en de H's die ze zo verkrijgen, knopen ze aan elkaar tot koolwaterstoffen. Die vormen de basis van de boom: cellulose, hout, celwanden en andere structuren. De O's houden ze over, en dat afval lozen ze in de atmosfeer (wij noemen dat zuurstof).

De koolwaterstoffen vormen de massa van de boom (of van de plant, struik, alg, mos, enzovoort).

In werkelijkheid ligt het natuurlijk een stuk ingewikkelder, en komen er ook nog allerlei nutriënten (voedingsstoffen) bij kijken zoals stikstof, diverse metalen en kationen; die komen in het algemeen via de wortels mee met het water.

De (versimpelde) essentie is echter dat bomen hun massa verkrijgen uit het koolstof dat ze halen uit de kooldioxide in de lucht, en uit het waterstof dat ze uit water halen.

Cryofiel
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Fantastisch antwoord! Heb het met belangstelling gelezen.
Reddie
8 jaar geleden
"De koolwaterstoffen vormen de massa van de boom (of van de plant, struik, alg, mos,"
De bulk van plant, struik, alg, mos is water.
Cryofiel
8 jaar geleden
Eh, ja, dat klopt ook. Er zit veel water in elk levend wezen. Hoewel ik niet zou durven zeggen wat de massaverhouding water-hout is bij bijvoorbeeld een boom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik hout droog, bv mahonie of teak, blijft er behoorlijk veel van het gewicht over. Veel meer dan bij het koken van andijvie of zo.
Overigens weer een fantastisch antwoord van Cryofiel.