Waarom is het : H2C2O4+ 2OH-> 2H2O+C2O4?

Als je een oxaalzuuroplossing en natronloog bij elkaar doet ontstaat deze reactievergelijking. Maar waarom? Waarom reageerd de Na niet met het zuur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Natrium is een element. Dit verandert niet zomaar. Dus de stoffen blijven fysisch wat ze zijn.
Na+ (de ionen van de natronloog) zijn niet heel erg electronegatief. Dus een ion zijn, vinden ze prima. Ze zijn in het water ook prima stabiel (sterker nog, natrium is zo onedel dat het reageert met water. En heftig ook!). H+ en Na+ (zzur met natrium) zal elkaar zelfs wat afstoten omdat het allebei positief geladen is.

De C2O4 is een redelijk stabiele bedoeling. Die lost prima op in water.

En als laatste houdt je een heel sterk zuur over H+ en een hele sterke base, OH-. Die twee zullen elkaar direct uitcancelen zodra ze elkaar tegen komen en vormen het (uiterst stabiele ) molekuul water.

Uiteindelijk is de natuur op zoek naar de meest stabiele (en laagst energetische) situatie. Voor bovenstaande reactie is dus de meest stabiele oplossing voor als oxaalzuur natronloog tegenkomt.
Thecis
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg :)

Andere antwoorden (2)

H2C2O4 is een zuur en kan H+ afstaan, terwijl OH- een base is die H+ kan opnemen. Natronloog is een oplossing van NaOH en bevat losse Na+ ionen en OH- ionen. Doe je beide oplossingen bij elkaar dan gaan de 2 H+ ionen van een oxaalzuurmolecuul over naar 2 OH- ionen en ontstaat 2 H2O. Over blijft het zuurrestion van oxaalzuur C2O4^2-. De Na+ ionen hebben hier niets mee te maken; die komen vrij in de oplossing voor en ze zijn geen zuur of base.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In feite is de reactievergelijking de volgende:

HOOCCOOH + 2 NaOH --> 2 H2O + NaOOCCOONa

Echter zal deze reactie doorgaans in water plaatsvinden en daar blijft natriumoxalaat mooi in oplossing, dus dit als volgt beschrijven is ook mogelijk:

HOOCCOOH + 2 NaOH --> 2 Na+ + 2 H2O + OOCCOO--

waarbij je uiteraard de superscripten er zelf moet bijdenken (vandaar dat ik OOCCOO-- schrijf en niet OOCCOO2-, een cijfer zou dan altijd subscript moeten zijn). Let trouwens goed op deze ladingen. Want deze ontbreken in jou reactievergelijking en dus is deze fout.

In feite is dit een normale zuur-base reactie en daar doet in dit geval het metaal van de base niet aan mee. Je krijgt zoals gewoonlijk een zout dat in dit geval goed oplosbaar is en dus in oplossing blijft. Dit geldt voor quasi alle natriumzouten. Je zou natrium een sterk ion kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar analogie van de stabiele sterke anionen. Natrium is zoals je zelf aangeeft met quasi geen enkel negatief ion neer te slaan en dus ook stabiel. Ik zeg quasi, want wie natrium kan wel degelijk een slecht oplosbaar zout vormen met bepaalde negatieve ionen. Dat is dan een kwestie van spelen met concentraties en temperaturen.