Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn luchtbevochtiger bedekt alles, vooral TV, met een kalklaag. Brita Filter, afkoken niets helpt. Iemand een tip?

Medisana ontkent het probleem!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik had er ook last van, maar sinds we een Venta hebben is het probleem opgelost. Ook al doen we er nog hetzelfde kraanwater in, en laten we 5 liter water per dag verdampen!

Dit komt doordat een Venta (en vergelijkbare apparaten) het water laat verdampen, zodat alleen zuiver water in de lucht komt. Bij vernevelaars wordt water inclusief het kalk in minuscuul kleine druppels aan de lucht afgegeven. Het water verdampt uit deze druppel, waarna het kalk als stofdeeltje in de kamer gaat rondzweven: aanslag!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb je het ook met gedemineraliseerd water geprobeerd? Dat bevat weinig tot geen kalk, dus dat zou het probleem moeten verhelpen.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
De enige tip is volgens mij:
Ander type luchtbevochtiger kopen.

Ik keek even op de site van medisana, heb ze niet allemaal bestudeerd maar wat ik zo zag waren ze van het soort die een fijne mist (dus kleine waterdruppeltjes) verspreiden. Dan krijg je altijd kalkaanslag!!! Dus ik snap niet dat ze het ontkennen.
Er bestaan ook luchtbevochtigers die lucht door water leiden en daarmee meer verzadigde lucht verspreiden, daar heb je het in principe niet mee.

Nou kan ik toch nog één tip bedenken voor je huidige bevochtiger, volgens mij slaat de kalk neer in een bepaalde straal om de bevochtiger heen (ik weet niet hoever maar vast niet meer dan een paar meter)
Kun je hem niet op een minder kritische plek zetten en zo VER mogelijk van kwetsbare apparatuur. Evt zet je hem op de gang, en of je richt de uitgang VAN de tv af. Op de gang zal hij iets minder effectief werken maar al die kalk op je meubels is ook een ramp natuurlijk
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je nog een beeldbuis tv , door de hoge spanning in de tv worden de vernevelde waterdeeltjes aangetrokken en slaan neer op de tv. Verder wegzetten van de vernevelaar helpt nagenoeg niet. Een ander type vernevelaar helpt wel en nog beter, natuurlijk ook een andere tv als het tenminste een flatscreen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ultrasone luchtbevochtigers heeft de eigenschap dat overal en vooral op kunststof een witte aanslag veroorzaakt, zelfs op brillen!
Een kalkfilter of een waterontkalkingsinstallatie kan dit niet voorkomen.
Kies dan voor een luchtwasser/luchtbevochtiger (= weinig energieverbruik) of een heetwater luchtbevochtiger (= hoog energieverbruik)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding