Wat gaat er veranderen in ons leven? (zie beschrijving)

Niet zo lang geleden is er een deeltje ontdekt wat sneller ging Dan het licht, Einsteins relativiteitstheorie zou hierdoor helemaal op zijn kop worden gezet. Allemaal leuk en aardig maar wat betekent het precies, moeten alle natuurwetten opnieuw worden gemaakt of vergeten we het langzaam en blijft alles zoals het was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is nog lang niet bewezen dat de wetenschappers het bij het rechte eind hebben en er neutrino's (want zo worden de deeltjes genoemd) sneller dan het licht verplaatst zijn.
Het is heel goed mogelijk dat er berekeningsfouten gemaakt zijn en bovendien moet er eerst nog bewezen worden dat de neutrinos die de onderzoekers "verzonden" hebben ook werkelijk de neutrinos zijn die zijn "ontvangen",want neutrinos schijnen zich constant door de aarde te verplaatsen.
Maar áls het zo zou zijn zal er voor ons niets veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de praktijk verandert er voorlopig helemaal niks.

Theoretische fysici en astronomen, die hebben er weer een puzzel bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er verandert weinig. Na Einstein's relativiteitstheorie zijn de klokken hetzelfde gebleven. En de second is seconde gebleven. Dit zal tot in de eeuwigheid zo blijven. Met alles wat er wordt ontdekt, moeten we er ook nog iets mee kunnen doen !

Voor dit geval van de relativiteitstheorie verandert er helemaal niets, omdat het nog steeds een 'theoretisch' theorie is. In de eerste plaats moeten we het resultaat nog geloven, door andere controle-experimenten. En daarna komt wat we nu al weten, de snelheid van het licht is voor de mens onhaalbaar en dus ook voor elk vervoertuig dat een mens 'moet' gaan vervoeren met die snelheid.

Deze constatering is alleen voor de wetenschap enorm interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste alinea klopt niet, een seconde is niet altijd even lang voor iedereen. Daarbij moeten we klokken van bijvoorbeeld GPS satellieten aanpassen. Een theoretische theorie bestaat volgens mij niet, je mag, als je wilt, dat nader uitleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Jorryt, een theoretische theorie kan niet door een praktisch experiment bewezen worden, of door een bewijsvoering niet ONomstotelijk vast komen te staan. De tijd tussen klokken moeten worden aangepast omdat tijd een helemaal 'man-made' constructie is. Er is door interne wrijvingen die uniek zijn, niet één klok gelijk. Als 'je' twee klokken gelijk wil hebben (voor een periode) dan moet je één ervan aanpassen aan de ander.
Ik meen dat er 200 atoomklokken worden gemeten om het gemiddelde ervan als de ijkeenheid voor seconde te nemen. Een seconde is een seconde voor iedereen. In het bewijs van Einstein is dit al opgesloten. In de uitwerking naar z'n formule voor de tijddilatatie, heeft hijzelf twee verschillende tijdvariabelen (waarvan één de uitgerekte seconde zou zijn) als één genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foutje in m'n reactie: ... er zijn natuurlijk niet twee (of meer) klokken gelijk !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdsdilatatie

Een gevolg van de algemene relativiteitstheorie is, dat een klok die h hoger staat in een zwaartekrachtveld met valversnelling g sneller loopt, namelijk met een factor:

1 + gh/c^2 Dat is de reden dat we de klok in satellieten moeten aanpassen. Dat tijd een man-made constructie zou zijn, is een gekke bewering. Was er dan geen tijd voor de mens? Voor de rest is 1 seconde per waarnemer verschillend, afhankelijk van het zwaartekrachtveld en je snelheid. Maar ik moet toegeven, ik ben een leek op dit gebied.