Het vonkt als als de een een ander soort isolerende schoenzolen heeft als de ander.
Er zijn dus verschillende mogelijkheden, de een is sterk gelden en ontlaad bij iemand die enigszins geleidende schoenzolen heeft, het kan ook zijn dat ze beiden schoenzolen hebben die isoleren maar tijdens lopen ed. een tegengestelde lading op doen.
Het komt er op neer dat als de een een spanningsverschil heeft met de ander van meer dan 5KV al een klein schokje waargenomen wordt.
Bij kurkdroog weer en tegengesteld geladen mensen kan de 20KV overschreden worden en dat geeft en flinke maar verder ongevaarlijke ontlaadstroom.
Deze wordt vooral in de handen en pols gevoeld omdat die een geringe diameter en veel gevoelszenuwen hebben.
De stroom is dan hoog genoeg om zelfs een reflexreactie teweeg te brengen.
Als ik tijdens demo's (zie mijn profielfoto) mensen oplaad,
dan doe ik dat langzaam maar ga wel tot spanningen van meer dan 100KVDC waardoor de haren wijd uit gaan staan.
Uit tests is gebleken dat onder "gunstige" omstandigheden wel 20KV lading bereikt kan worden. Je voelt dan al dat je haren wat statisch zijn.
Het is eenvoudig te voorkomen;
gebruik schoenen met niet isolerende zolen , zoals leer.
Vermijd zitmeubelen en vloerbedekking die niet antistatisch behandeld zijn of gebruik meubelen van bijvoorbeeld hout en leer die geen isolerende dopjes hebben of niet geisoleerd staan.
Er zijn ook ontladingsleutelhangers met een klein neonlampje er in die je tegen radiateur of ander metalen groot voorwerp houdt en dan is de ontlaadstroom te klein om een naar gevoel te veroorzaken.
Overigens kan kleding met kunststofgarens en zuivere zijde ook behoorlijke statische lading geven.
De sleutelhanger is de meest waterdichte optie maar een stukje niet te droog hout doet het ook goed.