Hoe ontstaat statische elektriciteit tussen twee personen?

Heel soms gebeurt het weleens dat als je iemand aanraakt je een elektrisch vonkje voelt. Soms zie je dit ook als een vonkje en het kan ook weleens zeer doen.

Hoe ontstaat zoiets tussen twee mensen en hoe kan je het voorkomen?

Toegevoegd na 34 minuten:
(en dan bedoel ik niet als je verliefd ben)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Het vonkt als als de een een ander soort isolerende schoenzolen heeft als de ander.
Er zijn dus verschillende mogelijkheden, de een is sterk gelden en ontlaad bij iemand die enigszins geleidende schoenzolen heeft, het kan ook zijn dat ze beiden schoenzolen hebben die isoleren maar tijdens lopen ed. een tegengestelde lading op doen.
Het komt er op neer dat als de een een spanningsverschil heeft met de ander van meer dan 5KV al een klein schokje waargenomen wordt.
Bij kurkdroog weer en tegengesteld geladen mensen kan de 20KV overschreden worden en dat geeft en flinke maar verder ongevaarlijke ontlaadstroom.
Deze wordt vooral in de handen en pols gevoeld omdat die een geringe diameter en veel gevoelszenuwen hebben.
De stroom is dan hoog genoeg om zelfs een reflexreactie teweeg te brengen.
Als ik tijdens demo's (zie mijn profielfoto) mensen oplaad,
dan doe ik dat langzaam maar ga wel tot spanningen van meer dan 100KVDC waardoor de haren wijd uit gaan staan.
Uit tests is gebleken dat onder "gunstige" omstandigheden wel 20KV lading bereikt kan worden. Je voelt dan al dat je haren wat statisch zijn.
Het is eenvoudig te voorkomen;
gebruik schoenen met niet isolerende zolen , zoals leer.
Vermijd zitmeubelen en vloerbedekking die niet antistatisch behandeld zijn of gebruik meubelen van bijvoorbeeld hout en leer die geen isolerende dopjes hebben of niet geisoleerd staan.
Er zijn ook ontladingsleutelhangers met een klein neonlampje er in die je tegen radiateur of ander metalen groot voorwerp houdt en dan is de ontlaadstroom te klein om een naar gevoel te veroorzaken.
Overigens kan kleding met kunststofgarens en zuivere zijde ook behoorlijke statische lading geven.
De sleutelhanger is de meest waterdichte optie maar een stukje niet te droog hout doet het ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn wat voorwaarden nodig om je op te laden. Droge omgeving, je schoenzolen die van rubber zijn, de soort kleding die je aanhebt en de soort bekleding van de stoel/bank waar je net van opstaat. Want daarbij ontstaan vaak opladingen. Het heeft synthetische stoffen van doen die veel minuscule kleine haartjes hebben.

De andere persoon heeft dan geen lading en de geladen persoon ontlaad op de ander. Pats! (auw)

Experimenteer eens met een wollen of katoenen lap op de stoel waar je vaak op zit. En met de kleding die je aanhebt en de schoenen die je draagt. Misschien is het zinvol om dan te denken aan het opnieuw bekleden van de betreffende stoel(en)/bank(en).
Of werk met hoezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektrische ontlading van statische elektriciteit tussen mensen ontstaan als de ene persoon neutraal is, dus geen lading heeft en de andere persoon wel geladen is. Er is dan sprake van een ongelijke verhouding tussen elektronen en protonen. Door wrijving van verschillende materialen kan statische elektriciteit opgewekt worden. Personen kunnen statisch geladen worden door de wrijving tussen schoenzolen en vloerbedekking of de wrijving van een wollen trui en het lichaam. ; het aanraken van metaal of een neutrale persoon kan dan voor een ontlading zorgen.
Zelfs bij het repareren van een televisietoestel met een beeldbuis is soms aan de haren van de hand te voelen dat er in de buurt een hoogspanning is.
De energie van veel statische ontladingen is zo laag dat spanningen van minder dan 3000 volt vaak niet eens gevoeld worden.
Andere voorbeelden:
* Vonkende trui. In de winter, als de lucht erg droog kan zijn, kun je 's avonds bij het in het donker uittrekken van een trui vonken zien overspringen.
* Elektrieke kus. In de achttiende eeuw was in West-Europa een demonstratie van statische elektriciteit populair, waarbij eerst een meisje elektrisch geladen werd door een elektriseermachine. Daarna werd een vrijwilliger (man) uit het publiek gevraagd om haar te kussen. Maar vlak voor het zover kwam was de lading al in een vonk met een schok naar de man overgesprongen, zodat deze meestal terugschrok.