Accu capaciteit betekenis 70Ah/20h?

Bij een auto accu van 12volt, kan de accu ongeveer 70Ah/12volt dus gedurende 6 uur (h=hour) één ampère leveren.
Mijn vraag is nu wat betekent 20h? Twintig uur begrijp ik, maar waarom?

Toegevoegd na 9 minuten:
Foutje ik bedoel dus gedeelt door 12 uur 6 ampère leveren. (Ipv 12 volt en 6uur één ampère)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je rekent onjuist. 1 Ah betekent dat je je 1 uur lang 1 Ampère kan leveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die fout herstelde ik toch? 70Ah gedeelt door 12hour is ongeveer 6ampère.
Maar ok antwoord van je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach excuus inderdaad. Ik zag die 12 wederom voor volt aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar die 20 uur is dus een standaardtijd.

Het beste antwoord

Dat betekent dat je accu 3,5A kan leveren gedurende 20 uur. (bij 20 graden Celsius).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Amp%C3%A8re-uur

De capaciteit van een accu wordt bepaald door deze te ontladen met constante stroomsterkte bij een bepaalde temperatuur. De capaciteit is het product van de stroom en de duur van de ontlading. De nominale capaciteit geldt bij 20 uur en 20° C. Een nominaal 100 Ah accu kan dus 20 uur lang 5 ampère leveren bij 20° C.