Hoeveel water moet er in een bad van 140 liter, als er een persoon van 110 kg nog bij moet?

afmeting bad: 180x80x43cm
persoon: 163.m en 110kg

(we proberen uit te rekenen hoe lang wij met onze boiler inhoud (-120l) toe kunnen o.a.)
en wat dan een voordelig bad is. We hebben niet alleen een klein persoon in huis, maar ook nog een lange van 1.83 en net zo zwaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Een bad zit nooit vol tot de rand....je zou bij de eerste beweging al water over de rand laten golven.
Ik denk dat tot de helft van de hoogte vol (inclusief badgast) genoeg water is.
Dat houdt in ca 300 liter incl. badgast.
Gemiddeld heeft een persoon een paar kg drijfvermogen tov water, dus de inhoud van iemand van 110 kg is tussen de 115 en 120 liter.
Per bad heb je maximaal dus 180 liter nodig (met 80 kom je ook al een eind overigens....maar mijn bad is wat korter ca 1,65. Tevens zal menig bad een schuin aflopende zijde hebben waardoor er ook water gespaard wordt.

Stel ideale bad temperatuur op lichaamswarmte , 37 graden.
Koudwater op 9 graden en de boiler ingesteld op 65 graad.
Er is nu net zoveel warm als koudwater nodig.
Dus 90 liter warm en 90 liter koud maximaal, maar met 60 liter koud en warm kun je ook al een bad nemen.

Met je boiler kom je dan krap aan precies 2 baden...voor allebei 1.

O ja, ik heb een 300 liter boiler met zonnecollector. Kan ik 1 dag mee overbruggen als de zon niet schijnt...3 personen.
dus 50 liter warm per dag per persoon waarbij warm onder goede omstandigheden 80+ is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Simpelweg 30 liter water (140-110) zou op het eerste gezicht het antwoord zijn.
Om de vraag beter te kunnen beantwoorden moet echter zowel de echte maximale inhoud van het bad (maar liever tot welke hoogte er water in moet staan in bezette toestand) maar tevens de inhoud van elk der de beoogde badgasten bekend moeten zijn.
Want 110 kg is geen inhoudsmaat en er gaat meer water in het bad dan 140 liter.

Vrouwen nemen i.h.a. meer ruimte in dan mannen bij hetzelfde gewicht omdat zij een lager soortelijk gewicht hebben (de verhouding spierweefsel versus vetweefsel is bij hen anders)

Tevens wat is de temperatuur van het water dat uit de boiler komt (80 graden?) celsius en de gewenste watertemperatuur van elke badgast (voor het bijmengen van de hoeveelheid koud water en wat de temperatuur daarvan is).
Kortom een interessante, niet zo simpele opgave.
Een installateur, een waterleidingbedrijf of een verkoper van boilers kan er hopelijk meer over zeggen.
Ben benieuwd.