Hoe bereken ik het stroomverbruik / kosten van een apparaat als de WATT niet is gegeven?

Bij een aantal producten wil ik het stroomverbruik en de bijbehorende kosten per dag / jaar uitrekenen. Bij veel van de producten is echter geen WATT gegeven. Om de kosten te berekenen is het wattage echter wel benodigd. De vraag is hoe dit dan berekend kan worden?

Vaak zijn de volgende gegevens wel gegeven:

Power supply:
Careline Anna: Mains adaptor, 230/12VDC, 450mA
Careline GSM: Mains adaptor, 230/12VDC, 1A

Kan ik met alleen deze gegevens het aantal Watt / verbruikskosten berekenen? In eerste instantie dacht ik namelijk dat het watt berekend kon worden door volt x ampere = watt - echter nu ben ik van de bovenstaande gegevens toch toevallig het stroomverbruik tegengekomen wat 0,5 Watt blijkt te zijn. Met de eerder genoemde berekening kom ik hier echter niet aan...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Watt = Volt * ampere
Watt = 12 * 0,45
Apparaat verbruikt minimaal 5,4W

Wat jouw gegeven eigenlijk inhoudt, is dat het apparaat is geschikt voor een 230V stopcontact. De adapter is 12 volt en 450mA. Zie bovenstaande formule.

Correct me if im wrong.

Toegevoegd na 9 minuten:
Maximaal 5,4W, aldus Koosknip :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
I will correct you: apparaat gebruikt MAXIMAAL 5,4 W....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie nu pas dat de regel eronder "Careline GSM" heet en niet "Careline Anna". Zijn verschillende apparaten dus.
Bedankt iig :-)
De beide adapters gebruiken maximaal 5,4 W en 12 W.
Het werkelijke gebruik is afhankelijk van de aangesloten apparaten: als bijvoorbeeld een GSM opgeladen wordt dan schakelt de GSM vanzelf de laadstroom uit als de accu vol is. Wel zullen adapters altijd nog een klein beetje vermogen trekken als ze geen stroom meer leveren. Adapters met ouderwetse ijzerkern trafo's ongeveer 5 à 10 % van de nominale stroom, schakelende voedingen met ferriettrafo minder dan 2 %.
Het verliesvermogen kun je inschatten door te voelen hoe warm een adapter wordt: een schemerlampje van 15 W geeft meer warmte dan een ouderwetse adapter van een vergelijkbaar vermogen....