Hoe werkt een lamp?

Hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet werkt niet. Hij brand. De lamp gaat niet zoals bijns iedereen s'ochtends naar zijn/haar werk. Snap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik boedoel dat ie niet werkt

Antwoorden (2)

Er zijn allerlei soorten lampen, veel lampen werken door iets zo heet te stoken dat het gaat gloeien zoals een olielamp, een kaars of een gloeilamp.
Andere lampen geven licht door een stroom door een geïoniseerd gas te sturen, zoals TL-buizen, Xenon-lampen en Neonverlichting.
Een derde mogelijkheid is tegenwoordig de LED-verlichting, hier wordt het licht geproduceerd in speciale halfgeleiders.

Toegevoegd na 12 uur:
Op verzoek van theobdn heb ik op een reactie van hem een wat meer onderbouwd antwoord gegeven in de reactie van mezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft een gloeilamp ook licht als ik hem heet stook met een gasbrander? Wat gebeurd er nu precies als je stroom door een geïoniseerd gas stuurt? Begint dat gas dan te branden? Wat gebeurd er in een LED-lamp? Geeft die licht omdat de stroom maar half geleid wordt? Sorry, ik vind dit antwoord onvolledig, de informatie die jij geeft is heel summier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: omdat ik de vraag wat algemeen en nogal kinderlijk vond ben ik niet te diep op alle mogelijkheden ingegaan, ik schrijf tenslotte geen wiki over het onderwerp.
Maar om je vragen te beantwoorden:
1. Ja, alles wat je heet stookt met een gasbrander geeft boven bepaalde temperaturen zichtbaar licht, of het goed voor de lamp is laten we in het midden.
2. en 3. als je stroom door een ioniseerbaar gas stuurt dan zullen de elektronen in de valentiebanen van de atomen van het gas door de elektronen van de stroom in een hogere baan gestoten worden, als ze daarna weer terugvallen naar hun lagere baan dan zenden ze de vrijgekomen energie uit als fotonen.
Het gas brandt dus niet, daar zou zuurstof bij nodig zijn en dan zou de lamp na korte tijd uitgebrand zijn. Bovendien wordt in gasontladingslampen vaak een edelgas gebruikt, dat brandt al helemaal niet.
4. en 5. De LED is een halfgeleider-diode die licht uitstraalt als er stroom in de doorlaatrichting doorheen gestuurd wordt.
Het licht komt op vergelijkbare wijze tot stand als bij de gasontladingslampen, alleen gebeurt het hier in een dunne laag vaste stof.
De elektronen van de stroom stoten valentie-elektronen van bepaalde atomen in een hogere energetische baan, bij het terugvallen naar de lagere baan wordt een foton uitgezonden.
De stroom wordt in een halfgeleider niet "half geleid", dat is een onzinnige interpretatie van het woord halfgeleider.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het eerste gedeelte, de gloeilamp ben ik het niet met jou eens. Voordat het wolframdraadje begint te gloeien is het glas allang gesprongen, dus kan je niet meer spreken van een lamp. Beter zou zijn: Door de hoge weerstand van het gebruikte materiaal en de wikkelingen in het draadje begint dat te gloeien op het moment dat men er stroom doorheen laat vloeien. Verders een puike uitleg Een dik verdiende plus en kan het gezien worden als het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het glas gesprongen is en je verder gaat met de brander dan zal het wolfraam draadje toch echt gaan gloeien hoor! ;-) overigens dank voor de +
De gloeilamp werkt als volgt:In het bolletje van de lamp (de glasballon) zit een gloeidraad.
Deze draad is gemaakt van het harde metaal wolfraam. Zodra
je de lamp aanzet, komt er stroom in de gloeidraad. De gloei-
draad komt onder spanning te staan en gaat gloeien. Dit neem
je waar als licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je elektrische spanning op de gloeidraad zet gaat er een stroom dóór de gloeidraad. (niet in)
Deze stroom verhoogt de temperatuur van de gloeidraad zodat deze gaat gloeien. (het verhaal is dus eigenlijk andersom)