Waarom, als een dikkere kabel minder weerstand bied, bestaan speakerkabels uit zoveel dunne koperdraadjes?

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand voor de wet van Pouillet, naarmate A toeneemt zal R afnemen.

(Tot een bepaald maximum waarschijnlijk, had te maken met hoe de elektronen zich positioneerden? Maar ik praat niet over meters kabeldikte, dit graag buiten beschouwing laten.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De totale diameter telt, dus van alle dunne koperdraadjes samen!
zou men een dikke draad nemen dan zou de kabel onbuigzaam zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wel is het zo dat bij hoge frequenties de elektronen zo dicht mogelijk langs de buitenkant van de totale kabel gaan,
het skin-effect.
Om echter werkelijk nut te hebben van veel dunnen draadjes op het skin-effect zouden alle dukke koperdraadjes van elkaar geisoleerd tot een bundel gemaakt moeten worden.
Bij hoogfrequente schakelvoedingen zien we dat dan ook.
Zijn de draadjes niet van elkaar geisoleerd , dan heeft een
dikke draad vrijwel geen elektrisch nadeel op vele dunne draadjes.
Bij hoogfrequente tesla trafo's gebruikt men om deze reden koperbuis als primaire winding, met minder koper heeft men dan een grotere diameter.
Voor luidsprekerboxen heeft het niet heel veel zin om perperdure kabels te nemen, het beste is DIKKE kabel.
Dat komt omdat de hoge tonen wat energie betreft maar een heel klein aandeel vormen in de totale energie die de luidsprekerbox zelf heeft.
Ook zijn de spoelen van het scheidingsfilter in de luidsprekerbox voor de tweeter ook van vrij dun enkelvoudig draad.
Daarom spelen die paar meter draad naar de versterker toe nauwelijks een rol.
Dus een korte dikke bedrading tussen versterker en boxen is voordelig en geeft een goede dempingfactor (het geluid is dan "strakker") en dat speelt wel een flinke rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nou, "standaard" gebruikt speaker draad is vaak maar voor zo'n 20-80 watt..
Als je die echte audio jongens tegenkomt hebben ze bijna pink dikke kabels hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet het vermogen is bepalend voor de benodigde draaddikte maar de stroomsterkte. Bij 20 watt en een standaard 4 ohm luidspreker heb je al ca 2,25 ampere wisselstroom (gemiddeld).
Bij 80 watt 4,5 ampere...dat is evenveel stroom als een 1000 watt huishoud apparaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt gewoon lampensnoer dus prima als speakerkabel gebruiken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ervan uitgaande dat je je muziek op normale kamersterkte afspeelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.. Maar een audio expert zal er verschil in horen.. ik heb me wel eens wijs laten maken dat een audiokenner bij benadering kan 'horen' welke speakersnoeren er zijn gebruikt. Het zal logische zijn dat speakersnoer geoptimaliseerd is voor audio. Reinier.. je heb in feite gelijk, maar praktisch komt het bij (sowieso bij audio) op het zelfde neer.
Veel dunne koperdraadjes geleiden net zo goed als één dikke. En probeer eens een dikke, uit één ader bestaande kabel in de juiste vorm te buigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speakerkabel bestaande uit meerdere dunne draadje heeft drie grote voordelen.
*De proceskosten zijn lager en dus is deze kabel aanmerkelijk goedkoper.
*De draad is flexibeler en dus makkelijker te leggen.
*Minder kans op draadbreuk.

Nadeel.
Het enige wat ik kan bedenken is het skin effect, waardoor de weerstand iets groter wordt. De oren moeten echter nog geboren worden die het onderscheid in geluidsweergave kunnen waarnemen in vergelijk met een massieve kabel, ondanks dat bepaalde fabrikanten van massieve kabels dit claimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd vooral gebrek aan flexibiliteit is een belangrijke. Kijk bv maar eens naar hoe enorm inflexibel de hoofdaders in huis zijn. Dat is bepaald niet handig voor je stereo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens jou wel, volgens de artikelen op internet niet.
Voor een aantal draadjes naast elkaar kun je een vervangende weerstand nemen. Voor 1 dun draadje is dat een vrij grote weerstand. Daar neem je het omgekeerde van (1/R) en dan tel je ze allemaal op bij N draadjes wordt dat N*(1/R). De vervangende weerstand is dan het omgekeerde van deze som = R/N, dus een groot aantal kleine draadjes zorgen voor een kleine vervangende weerstand.

Het probleem bij speakerkabel is dat het gaat om een wisselspanning (met de frequenties van het geluidssignaal). Voor hoge tonen worden impedanties belangrijk en wordt de theorie een stuk lastiger. Vooral een verschil in impedantie tussen hoge en lage tonen is is belangrijk, omdat dan het karakter van het geluid verandert.

Ik heb wel eens in hifi bladen gelezen dat het karakter van in elkaar gedraaide dikke massieve kabel geisoleerd met lak, zoals in spoelen zeer geschikt is als speakerkabel vanwege de gunstige impedanties. Ik weet niet in hoeverre dat opgaat of belangrijk is. Het lijkt mij wat riskant als de laklaag beschadigd raakt kun je kortsluiting krijgen en je eindversterker opblazen.

Over het algemeen zijn kabeltjes niet zo enorm belangrijk als wordt gezegd. Het is meer een verkooptruc om te zeggen dat je als je 500 euro aan een versterker uitgeeft en 800 euro aan speakers, je ook nog wel 100 euro aan fraaie kabels uit wilt geven. Er is een goede objectieve site over hifi elektronica, waar alles wordt uitgelegd door iemand die in tegenstelling tot mij alles afweet van elektronica.