is een light product lichter dan een normaal product?

neem nou bv. een blikje cola en cola light, is dat blikje light dan ook egt lichter dan dat normale blikje cola???

Toegevoegd na 11 uur:
is het ene blik kwa gewicht zwaarder of zijn ze gewoon even zwaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gister 'Echt waar' gekeken zeker! ;)

Het beste antwoord

Suikerkorrels zijn opgebouwd uit heel veel moleculen. De zoetstof die ipv suiker wordt gebruikt in light drank geeft dezelfde zoetheid met een mindere hoeveelheid van de stof.

Stel je hebt 100 korrels suiker in een blikje cola en je hebt 100 'korrels' zoetstof- wat hetzelfde resultaat geeft qua zoetheid- en een korrel suiker is 10 mg en een korrels zoetstof 5 mg heb je dus hetzelfde resultaat, maar hij weegt minder.

Het zal geen kilo's schelen maar de light kan wel (langer) blijven drijven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Korrels-korrel, heb je-je hebt.

Andere antwoorden (7)

Er zitten minder calorieen in, maar of de vervangende stoffen nu beter/gezonder zijn dan de originele is nog de vraag

Toegevoegd na 8 minuten:
En het light heeft minder met het gewicht van het product te maken dan met het aantal calorieen dat het bevat
anneliez
12 jaar geleden
Een normaal product is iets lichter maar dit scheelt heel erg weinig. In een normaal blikje cola wordt vooral veel suiker gebruikt (3 lepels suiker) terwijl er in een light product zoetstof zit, als vervanging van de suiker.
Zoetstof weegt iets minder dan suiker, maar dit verschil is zo minimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koper moet goed opletten: levensmiddelen die bestempeld worden als light, vetarm of vetvrij kunnen veel calorieën bevatten.

Sommige etiketten van de eerste vetarme levensmiddelen schreeuwden"light" waardoor de onwetende shopper dacht dat de producten gegeten konden worden als gezonde maaltijd. Alleen bij nadere inspectie van de voedingswaarde werd duidelijk dat veel "light" producten niet noodzakelijkerwijs minder calorieën bevatten waarmee de hoop op onbezorgd snacken en snoepen de kop in wordt gedrukt.

De regelgeving omtrent etikettering is duidelijk op dit punt: levensmiddelen zoals "light" mayonaise of "light" saladedressing hebben dit op het etiket staan omdat ze een derde van de normale hoeveelheid calorieën hebben of de helft van de hoeveelheid vet. Maar als het niet refereert aan minder vet of calorieën dan kan de term "light" ook slaan op een lichtere smaak, kleur of textuur en het kan moeilijk zijn om dit terug te vinden op het etiket. Zo is "light" olijfolie lichter van smaak maar het bevat net zo veel calorieën als extra virgin olie.

Bij gebakken levensmiddelen zoals koekjes of gebak bevatten de vetvrije producten vaak veel meer suiker dan de gewone versie, zonder een duidelijk verschil in calorieën per portie. Soms bevat het oorspronkelijke product niet eens zo veel vet waardoor het beter kan zijn om dat product te gebruiken aangezien de vetvrije versies vaak duurder zijn.

Door gezondheidsoverwegingen hebben voedselproducenten de transvetzuren uit veel producten gehaald maar in sommige gevallen hebben ze transvetzuren vervangen door verzadigde vetten die het cholesterolgehalte kunnen verhogen. En net als bij suiker geldt dat levensmiddelen met minder dan een halve gram transvetzuur per portie gezien worden als "trans-vetzuurvrij" dus lees de etiketten en let op uw porties.

Sommige levensmiddelen zijn niet "vrij" van een bepaald ingrediënt maar bevatten er minder van dan een normaal product. Als de voedingsstof, zoals vet, met 25 procent of meer wordt teruggebracht dan mogen de etiketten de woorden ‘verlaagd’, ‘minder’ of ‘lager’ vermelden zoals "mayonaise met minder calorieën" of "60 procent minder calorieën dan gewone mayonaise".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker wel bewezen in 'ECHT WAAR?!' komt door de suikers
en trouwens is de vraag wel gestolen van echt waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is zo. Ze hebben bij Echt Waar?! geckeckt en cola light bleef langer drijven dan cola en veuchtdrank light vleef ook langer drijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vet, dat ga ik ook eens proberen :D
een blikje cola light blijft drijven terwijl een blikje gewone cola zinkt door de toegevoegde suiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meten is weten.
attributen
* blikje cola
* blikje cola light
* flesje met smalle hals, zo dat er altijd evenveel vloeistof in gaat. Gewicht leeg flesje 125 g.
* electronische keukenweegschaal
* bakje met water
tests
* flesje met cola weegt 332 g
* flesje cola light weegt 324 g
* flesje met water weegt 324 g
* inhoud flesje is 324-125= 199 g
* blikje cola in bakje water gezet en zinkt
* blikje cola light in bakje water gezet en blijft drijven
conclusies
* cola light weegt lichter dan cola. sm=(324-125):199=1 g/ml
sm cola is (332-125):199=1,04 g/ml
* cola light weegt net zo zwaar dan water
* blikje cola zinkt in water
* blikje cola light blijft drijven in water en steekt ongeveer 5% boven de waterspiegel uit.
* cola blikje weegt zwaarder dan een blikje cola light

Inhoud van alle twee de blikje volgens opgave is 0,33 l
Voedingwaarde van cola is 180 kJ per 100 ml en van cola light 1 kJ per 100 ml.

Deze test slaat alleen op de twee cola producten en in dit geval is het light product lichter van gewicht dan de normale cola. De oorzaak hiervan is dat de koolhydraten/suiker uit de cola is verwijderd.

Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle light producten maar wel voor alle vloeibare light producten.