Reageren Moleculen altijd het zelfde?

Stel je vuurt 2 moleculen op elkaar af.
Dat doe je nog een keer. Precies dezelfde omstandigheden. Ik weet dat dit nooit haalbaar is, maar stel. Reageren de moleculen dan precies hetzelfde?

Ik heb ook wel eens gehoord van het onzekerheidsprincipe, heeft dit er mee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou, het onzekerheidsprincipe (van Heissenberg) heeft er zijdelings mee te maken. Liever gezegd, het gaat over hetzelfde als waar jouw vraag over gaat, namelijk de inherente "random-ness" van de natuur. Het onzekerheidsprincipe zegt ongeveer dat bepaalde paren van elementaire eigenschappen van elementaire deeltjes bepaald kunnen worden met een omgekeerd evenredige precisie. Niet omdat onze instrumenten dat nog niet kunnen bepalen maar omdat elementaire deeltjes nou eenmaal zo werken.

Het antwoord op je vraag is eigenlijk een definitiekwestie. Wat bedoel je met "precies dezelfde omstandigheden" bijvoorbeeld? Elke twee gebeurtenissen die in tijd of in plaats van elkaar verschillen hebben per definitie al verschillende omstandigheden, met andere woorden een gebeurtenis is alléén gelijk aan zichzelf. Dus inderdaad het is fysiek onmogelijk om "precies dezelfde omstandigheden" te hebben. Als je dat bedenkt klopt eigenlijk je vraag dus inherent niet: als je dit namelijk toch voorstelt (zoals jij in de vraag) heb je het over een andere realiteit dan die waar wij in leven, met andere natuurwetten en dus andere effecten.

"Precies hetzelfde reageren" is van hetzelfde laken een pak, want wat bedoel je daar precies mee?

Dit alles even ter overdenking want ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt :) Het antwoord is dan inderdaad dat je door de implicaties van de quantumeigenschappen (ja, de uncertainty in dit geval) niet met 100% zekerheid kunt voorspellen of ze altijd dezelfde kant op wegstuiteren of in hetzelfde tempo dezelfde interactie aangaan of zo. Je kunt er wel met behoorlijke "zekerheden" wat over zeggen, maar het ligt niet voor 100% zekerheid vast. (Wel voor meer dan de 50/50 verhouding van alleen elektronen want het zijn flink grotere structuren waar alweer vele elementaire deeltjes in kunnen zitten natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankuwel!

Andere antwoorden (1)

Ja. het onzekerheidsprincipe is hier zeer belangrijk, stel dat je precies weet hoe snel je het molecuul 'afvuurt' (de impuls kent dan geen onzekerheid) dan wordt de positie van het molecuul volledig onbepaald. In de praktijk is er altijd een onzekerheid in beide grootheden.

De voorspelling van een uitkomst van een chemische reactie is een vorm van quantumstatistiek die niet volledig overeenkomt met de gebruikelijke statistiek en nogal wat haken en ogen heeft.

In principe is het mogelijk op grond van de quantumfysica al de mogelijke eindproducten van de reactie uit te rekenen, maar in de praktijk is het door het grote aantal deeltjes dat een rol speelt onmogelijk gebleken en blijft de chemie een proefondervindelijke wetenschap.