Kan men licht zien?

Kan ik licht ''zien''?

Ik zat net rustig thee te drinken en ineens vroeg ik me af of je licht eigenlijk wel kan ''zien''.

Want veel mensen zeggen als licht door een wolkendek heen schijnt, zie je licht. Ik zeg dan dat je geen licht ziet, maar vochtdeeltjes waartegen het licht ''aanbotst''.

Bij de andere foto zeggen ook veel mensen dat ze licht zien. Maar ik zeg dat licht tegen stofdeeltjes botst en dat het dáárdoor zichtbaar is.

Naderhand heeft mijn vader, die goede ouwe wijze man, besloten dat je licht indirect kan zien. Waar ik het volstrekt mee eens ben.

Maar Wikipedia zegt: Licht is elektromagnetische straling in het frequentiebereik dat waarneembaar is met het menselijk oog.

Dus licht kan je wél zien.. nee toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen heeft het licht gezien.

Antwoorden (8)

Sterker nog alles wat je ziet heb je licht voor nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja dus.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ''licht'' zie je dus toch, indirect? Via een voorwerp - naar - ogen.
Frimu2
12 jaar geleden
Tja als je lucht / stof of de zon een voorwerp wil noemen is het idd indirect. fijt blijft dat je licht ziet. Echter kan je weer niet sneller dan het licht kijken. Daar gaat het deeltje te snel voor. Je kijkt dus naar een stroming van licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sneller dan het licht kijken... Bewegen je ogen dan heel snel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog sterker nog: de definitie van zien (met de ogen dus) is "het waarnemen van licht".
Dus licht zien IS zien.
Je ziet de zon toch ook direct? Dat witte licht zie je dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de zon is een massa, dus het is in combinatie met een massa dat ik ''licht'' zie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus toch ''Indirect''?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
khepput: ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kheput fotonen zijn massa-loos. Dat is ook de enige reden dat ze met de LICHT-snelheid kunnen reizen. Kan je een afbeelding of iets dergelijks sturen van dat glas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een interessant ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hem nou juist, hoe kan je iets ZIEN, dat geen massa heeft? (Direct zien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat iets geen massa heeft, betekend niet dat het geen andere (chemische) eigenschappen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je ziet licht indirect? Omdat de chemische eigenschappen eerst moeten reageren. Dus licht zie je indirect?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
licht heeft (waarschijnlijk) wel een massa aangezien licht 2 soorten eigenschappen hebben namelijk de eigenschap als deeltjes en de eigenschap als een golf. denk aan de relativiteitstheorie E=MC² waar E voor energie staat en M voor massa, wat daarmee word bedoeld is dat energie een bepaalde massa heeft en andersom dus massa is een soort energie. licht rijs met een bepaalde snelheid namelijk bewegingsenergie (kinetische energie) en aangezien E gelijk is aan M heeft licht dus een massa. Dit is totaal niet laat (uuhum 5 jaar later XD) maar ja 5 jaar geleden was ik 8. dus ja is kijken of iemand het leest XD
Je kunt het licht wel degelijk zien, nadat het op de vocht- of stofdeeltjes is opgebotst komt een deel van het licht via de ooglens op het netvlies terecht.
De lichtgevoelige cellen van het netvlies worden door de invallende lichtstralen geprikkeld zodat we ze zien.
Ook als je rechtstreeks naar een lichtbron kijkt dan zie je het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je rechtstreeks naar een ''lichtbron'' kijkt, dan zie je toch alleen de kleur van de lichtbron? Zon: Wit.
Lamp: Wit. Oorzaak: Verhitting
Je kunt uitsluitend licht waarnemen dat direct in je oog valt.
Licht dat langs je heen gaat, kan je niet zien.

Als je denkt dat je (zoals op de onderste foto) een lichtstraal kan zien die niet op jou gericht is, dan is dat schijn. Je ziet wel dat er in die lichtbundel stofdeeltjes of vocht of zo aanwezig is, en dat weerkaatst het licht waarvan een deel in jouw ogen (of de camera) terecht komt.

Het enige dat je kunt zien, is licht. De rest kan je niet zien...
12 jaar geleden
crispy
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat je alle vormen van licht kunt zien. Maar alles wat je ziet, is licht (hetzij direct van een lichtbron, hetzij een reflectie). Iets anders kan je niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wel. Licht is datgene wat door je ogen wordt opgevangen en naar je hersenen gestuurd, waar het zich een beeld vormt. Ultraviolet en infrarood is licht dat je ogen niet kunnen 'ontvangen' en omzetten naar een beeld.
Bij het ontbreken van licht, maken je hersenen er zwart van. Je kunt dus niet echt zeggen dat je zwart 'ziet'. (bepaalde golflengtes) licht is dus het enige wat je ziet. Je ogen kunnen geen deeltjes 'opvangen'. Als er helemaal geen licht is, kunnen voorwerpen ook geen licht terugkaatsen en kun je het dus ook niets zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, je legt het zelf al uit :)
Met wat zouden we anders de botsingen tussen licht en de stofdeeltjes waar moeten nemen, als we geen licht kunnen zien? De stofdeeltjes reflecteren de lichtstraal. Dit nemen we waar. Het klopt wel indien het licht normaalgesproken niet zichtbaar is (IR / UV), en dit botst met bepaalde deeltjes die dit licht omzetten naar zichtbaar licht. In dat geval kun je licht alleen maar 'via' zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je licht ziet is opzich een definitie kwestie. Toch zal ik een overzicht geven over wat er nou ongeveer gebeurd.

Een foton (=lichtdeeltje) golft een beetje rond. Het heeft interactie met zijn omgeving. Andere moleculen/stoffen kunnen dit deeltje opnemen en met een andere hoeveelheid energie wegsturen. Een foton is als het ware een energie pakketje. De hoeveelheid energie bepaalt het type straling. De hoeveelheid energie hangt samen met de golflengte. Op de afbeelding kan je zien welke golflengtes/hoeveelheid energie bij welke straling hoort.

Maar dat terzijde. Een lichtdeeltje golft dus een beetje in de rondte, maar dan komt het dus in je oog. Dan moet het door een aantal cellagen heen. Vervolgens komt het bij een laag cellen die veel pigmenten hebben. Pigmenten zijn moleculen die reageren met licht. Chlorofyl is zon pigment. Chlorofyl gebruikt lichenergie om suikers te maken. Er zijn dus ook pigmenten in je oog die reageren met fotonen. Dan veranderd dat molecuul. Zodra het molecuul verandert wordt het als het ware opgemerkt door de zenuwen daarachter. Die geven dan het gegeven door; dat er licht binnenkomt. Verschillende pigmenten zijn gevoelig voor verschillende golflengtes. De signalen worden vervolgens doorgegeven naar de hersenen, die er een beeld van maken.

Dusja, er komt wel degelijk licht in je oog. De hoeveelheid licht en vooral de golflengte van het licht, bepalen het beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet het licht als een echo van de omgeving om je heen. Zie je namelijk een boom, of het licht dat op die boom is afgeketst en dat in je oog terecht is gekomen? Het tweede. Je ziet alleen dat licht wat is afgekaatst op die boom naar jou oog toe. Daarom zie je die boom (of de echo van de boom) niet in het donker.

Het licht wat er in je oog valt wordt door de hersenen geinterpreteerd als omgeving, ipv een echo van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als lichtfotonen je netvlies raken , geven ze een signaal en neem je dat als licht waar, zolang het fotonen zijn met lichtenergie tussen de 400 en 800 nM.
Als fotonen door schone lucht gaat, dus zonder (water) damp of andere kleine deeltjes die groter zijn dan de golflengte van licht, kun je een lichtstraal niet zien .
Daarom worden bij lichteffecten nevelmachines gebruikt, het kunnen rookmachines zijn maar ook Hazer machines, deze geven een fijner soort dampdeeltjes die je minder als mist ervaart maar die een lichtstraal wel zichtbaar maakt omdat die dampdeeltjes groter zijn dan de golflengte van licht.
Dus licht wordt pas zichtbaar als ze OF rechtstreeks op het netvlies belanden of dit doen via reflectie waarbij voorwerpen of kleine deeltjes het licht in je oog kaatsen.

Licht is dus zichtbaar maar het moet wel in je ogen belanden, de straal zelf die niet op je oog gericht is en door niets weerkaatst wordt zie je NIET.
Zo is in een echt vacuum licht of laserstraal onzichtbaar zolang ze het oog of een voorwerp niet treffen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus de lichtstralen die je ziet op je foto's zijn reflecties van door het licht getroffen deeltjes.Was de kerk of de lucht onder de wolken vrij van stof en nevel. dan had je de indrukwekkende stralenpracht NIET kunnen zien.