Hoeveel afwijking kan er zitten in de wet van Avogadro?

Een mol van eender welk gas neemt een volume in van ongeveer 22,4 liter (2,24 ×10-2 m3) bij standaarddruk (= 101,3 kPa) en standaardtemperatuur (0° C). Dit noemt men het molaire volume van een gas.

Maar stel je neemt mol waterstof (H) en een mol butaan (C4H10), volgens de wet van Avogadro zullen zij bij STP een gelijk volume innemen.
Nu is een molecuul butaan ongeveer 40 maal zo zwaar als een atoom waterstof. Als zij beide dezelfde temperatuur hebben, hebben die moleculen ongeveer dezelfde snelheid. Maar grotere massa's zijn toch moeilijker af te remmen op de buitenkant van een bepaald volume.

Dus mijn vraag is hoeveel procent een ballon met butaan groter is dan een ballon met waterstofgas? Is dat echt te verwaarlozen? Of kan het volume bij butaan ook 23 liter worden, of eventueel bij een nog zwaarder molecuul?

Toegevoegd na 26 minuten:
Of zit het verschil in massa van de moleculen verdisconteert in de Vanderwaalsvergelijking. Nu houdt die alleen rekening met polairiteit en volume van de deeltjes, dus moet je hieruit opmaken dat de snelheden niet veel uitmaken?

erotisi
8 jaar geleden
1.4K
Reddie
8 jaar geleden
Die moleculen hebben niet dezelfde snelheid, maar dezelfde energie.
Zware moleculen bewegen dus langzamer.
erotisi
8 jaar geleden
Wil je zeggen dat zware moleculen minder snel hoeven te bewegen dan lichte moleculen om dezelfde temperatuur te krijgen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Temperatuur is de beweginigsenergie.per molecuul plus beweging van de atomen in het molecuul. Dus snelheid in het kwadraat maal massa van het molecuul + de snelheid waar de atomen binnen het molecuul trillen in het kwadraat maal de massa.
Dus zwaardere complexere moleculen bewegen langzamer bij de zelfde temperatuur.

Antwoorden (1)

Het verschil zit tussen de massa van een molecuul en de ruimte die het inneemt.
Hoe groter de massa hoe groter de onderlinge aantrekkingskracht. Het gaat hier om gas.

En de kracht van de Wet is dat de massa of de grote van de moleculen niet uit maakt voor de volume die deze innemen in gasvor
De volume van een gas is alleen afhankelijke van de temperatuur, de druk en aantal moleculen.

Als wij een uitstapje maken naar de Algemene gaswet. Dan word er gemeld dat bij zeer lage temperaturen en hoge drukken voor gassen deze algemene gaswet niet op gaat. Nu gaan de meeste gassen bij lage temperaturen en/of hoge drukken over in vloeistoffen of zelfs vaste stoffen, dus dan gelden de gaswetten niet meer.

Dus je kunt zeggen dat bij lage temperaturen of hoge drukken je voorzichtig moet zijn om voor alle gassen de gaswetten toe te passen.

Het officiële antwoord is 0 % afwijking. En bij de andere wetten is bij normale gassen en normale drukken en normale temperaturen, maar orde van grote van 1 %. Dit is de onnauwkeurigheid die meestal zit in de meet-onnauwkeurigheid van de temperatuur zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt dat de grote van de moleculen niets uitmaakt. Voor de wet van Avogadro zal dat misschien wel kloppen, maar corrigeert de vanderwaalsvergelijking die verschillende invloed van grotes de wet van Avogadro niet? Nu zegt Reddie in een reactie hierboven, dat zware moleculen langzamer bewegen dan lichte. Weet jij misschien in hoeverre dat dan invloed heeft op de temperatuur? En stel dat die zware moleculen wel even snel zouden gaan, dan zouden die toch een grotere druk op de wand van de ballon maken zodat het volume van de ballon toch groter wordt?