In principe zijn de orbitalen van een atoom bolsymmetrisch (S-orbitaal) of ze zijn haltervormig (P-orbitaal) en staan dan in hoeken van 90 graden ten opzichte van elkaar. Bij SP3 hybridisatie (atomen in een molecuul, dus niet vrijzwevend) zijn er 3 p orbitalen (loodrecht op elkaar staande haltervormen en een s orbitaal gehybridiseerd in 4 symmetrische orbitalen waarbij de kern het middelpunt vormt van een tetraeder. Bij SP2 hybridisatie krijg je drie vlakke orbitalen met de kern in het midden van een driehoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die hybridisatie kun je beschouwen als interfererende golffuncties.
Net zoals watergolven vanuit verschillende bronnen met elkaar interfereren tot hier en daar hogere toppen en diepere dalen.
Het kwadraat van deze golffuncties levert in elk punt de waarschijnlijkheid op dat een elektron zich daar bevindt.
In het geval van jouw vraag een interferentie tussen de s golffunctie en de p golffunctie.
Zie verder het antwoord van Viridiflavus.
Reddie