Waarom zijn zware metalen zoals chromium 6 giftig? IJzer is dat toch ook niet?

Ik zie heel vaak in films en dergelijke dat het over zware metalen gaat die giftig zijn, maar waarom zijn die juist giftig en bijv. ijzer niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Giftige metalen zijn metalen die vorm giftig de oplosbare samenstellingen en hebben geen biologische rol, d.w.z. zijn geen essentiële mineralen, of zijn in de verkeerde vorm. Vaak zware metalen worden gedacht synoniem, maar de lichtere metalen hebben ook giftigheid, zoals langs een voorbeeldfunctie vervuld beryllium, en niet zijn alle zware metalen bijzonder giftig en wat zijn zelfs essentieel (zoals ijzer). De definitie kan ook omvatten spoorelementen wanneer overwogen in abnormaal hoge, giftige dosissen. Een verschil is dat er geen voordelige dosis voor een giftig metaal zonder biologische rol is.

De giftige metalen imiteren soms de actie van een essentieel element in het lichaam, dat zich in het metabolische proces aan oorzaak mengt ziekte. Vele metalen, in het bijzonder zware metalen zijn giftig, maar sommige zware metalen zijn essentieel, hebben een lage giftigheid, en bismut is zelfs niet-toxisch. Vaakst minstens omvat de definitie cadmium, lood, kwik en de radioactieve metalen.[nodig citaat] Metalloids (arsenicum, polonium) kan in de definitie worden omvat. De radioactieve metalen hebben zowel stralingsgiftigheid als chemische giftigheid. De metalen in een oxydatie verklaren abnormaal aan het lichaam ook kan giftig worden: chromium(iii) is een essentieel spoorelement, maar het chromium (VI) is a carcinogeen. De giftigheid van om het even welk metaal hangt van zijn ligands af.

De giftigheid is een functie van oplosbaarheid. Onoplosbare samenstellingen evenals de metaal te verwaarlozen giftigheid van het vormen vaak tentoongestelde voorwerp. In sommige gevallen, organometallic vormen, zoals dimethyl kwik en tetraethyl lood, kan uiterst giftig zijn. In andere gevallen, zijn organometallic derivaten minder giftig zoals cobaltoceniumkation.

De ontsmetting voor giftige metalen is verschillend van organische toxine: omdat de giftige metalen elementen zijn, kunnen zij worden vernietigd niet. De giftige metalen kunnen onoplosbaar worden gemaakt of, misschien door de hulp van chelating agenten worden verzameld.

De giftige metalen kunnen bioaccumulate in het lichaam en in voedselketen. De uitzonderingen zijn barium en aluminium. Daarom is een gemeenschappelijk kenmerk van giftige metalen de chronische aard van hun giftigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ijzer is ook giftig hoor...

Alle metalen zijn giftig... Allemaal zonder uitzondering...

En nog gevaarlijker dan de metalen, zijn de metaalzouten, die op elk metaal zitten... Behalve de edelmetalen, die overigens niet giftig zijn OMDAT ze niet reageren op het lichaam... Ik kan zo Kwik drinken, dat geeft niets... Als het maar niet verdampt... en het verdampt bijna niet op kamertemperatuur...

Maar alle metalen zijn giftig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1. Die hype rond kwik is ongelofelijk.
Je mag niet eens meer die prachtige kwikbarometers vervaardigen!
Als zware metalen in je lichaam komen, gaan ze i.p.v. ijzer in je rode bloedcellen zitten. Hierdoor kunnen de cellen minder zuurstof vervoeren.
Als ze cel sterft komt het metaal weer vrij, waarna het aan een andere cel kan binden.
Het metaal kan niet goed door een van je organen uit je lichaam gezuiverd worden.
Dus het word gerecycled, hierdoor kan je door kleine hoeveelheden metaal al goed ziek worden.
Of door langdurige blootstelling aan de metalen.