Zien alle soorten elementaire deeltjes er het zelfde uit?

Maw hebben bijvoorbeeld alle elektronen hetzelfde uiterlijk , of is de een wat langer zwaarder etc net zoals alle mensen allemaal verschillend zijn?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn 12 elementaire deeltjes (http://en.wikipedia.org/wiki/Elementary_particle).
Niemand weet hoe deze eruit zien. Het lastige is dat deeltjes op deze schaal niet meer als deeltjes te zien zijn, maar zowel electromagnetische golf als een deeltje tegelijkertijd is.
Niemand heeft in die zin een electron gezien zoals je een tennisbal kan zien. Dus in die zin kan ik je daarop geen antwoord geven.

Als je gaat kijken naar de eigenschappen van die deeltjes, zie je dat ze allemaal identiek zijn. De snelheid (afhankelijk van het medium) kan verschillen, maar ze zullen zich altijd hetzelfde gedragen en in die zin identiek zijn. In die zin zien alle elementaire deeltjes er hetzelfde uit.

Dus om kort te zijn: Ja, er wordt van uit gegaan dat alle elementaire deeltjes identiek aan elkaar zijn.
Thecis
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn wel theorieën die toestaan dat eigenschappen van deeltjes verschillen van plek tot plek. In snaartheorie worden de eigenschappen van deeltjes mede bepaald door hoe extra dimensies van de ruimte zitten "opgevouwen", en dat kan in andere delen van het heelal anders zijn. Echter, de inflatietheorie zegt dat die variaties tijdens het ontstaan van het heelal over gigantisch grote afstanden zijn gladgestreken, waardoor we er niks van merken: zelfs in de verste verten van het zichtbare deel van het heelal zien de elektronen er in de praktijk hetzelfde uit. Daarnaast zijn deze theorieën vooralsnog incompleet en onbevestigd. In de gewone geaccepteerde natuurkunde zijn deeltjes inderdaad volkomen identiek en uitwisselbaar wat dingen als massa en lading betreft, zoals Thecis hierboven al schrijft.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt helemaal. Deeltjes zijn zelfs zodanig identiek dat ze ononderscheidbaar zijn. Dat ononderscheidbare moet je extreem letterlijk nemen: als je twee waterstofatomen hebt, elk met één elektron, bestaat er geen enkele manier om te ontdekken of die elektronen van plaats zijn verwisseld. Sterker nog, in quantummechanische berekeningen moet je rekening houden met de kans dat ze daadwerkelijk van plek zijn verwisseld. In feite is dit een specifiek geval van het veel-wegen-principe, ik meen van Feynman. Dat zegt dat als je een elektron van A naar B stuurt, bijvoorbeeld in een oude beeldbuis-TV, je er niet van uit mag gaan dat het elektron direct van A naar B gaat. Als de natuurwetten niet verbieden dat het elektron een ommetje maakt via de maan, zul je bij het berekenen van de eigenschappen van de elektronen in punt B er rekening mee moeten houden dat een klein deel van de elektronen daadwerkelijk via de maan is gereisd. Of, nog vreemder: dat een heel klein gedeelte van elk individueel elektron daadwerkelijk via de maan is gereisd.

Andere antwoorden (1)

Ze zijn volledig identiek en beschreven volgens een strikt wiskundig model, het standaardmodel, dat alle interacties met uitzondering van zwaartekracht beschrijft. Strikt genomen hebben ze geen identiteit, omdat ze bijvoorbeeld verstrengeld kunnen zijn met een complementair deeltje.