Wanneer de zon heel ‘laag’ staat, kan de lucht rood kleuren. Dat ontstaat altijd wanneer er veel waterdamp in de lucht is, dus wanneer het heel vochtig is. Het licht van de zon heeft dan een hele weg door die vochtige dampkring te gaan, en wordt gebroken. De kleur rood heeft een lage frequentie en draagt daardoor verder dan andere kleuren. Rood blijft daardoor het langst over, en is daarmee de kleur die je 's ochtends of 's avonds ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De breking van het zonlicht door de lucht zorgt dat het rood is. Dit zorgt er ook voor dat het overdag blauw is. Wanneer de zond zakt/opkomt veranderd de hoek en de breking waardoor het licht rood wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Morgen- en avondrood ontstaan doordat de stralen van de laagstaande zon een veel langere weg door de atmosfeer moeten afleggen. Overdag is het licht wit omdat dan alle kleuren in gelijke mate door de dampkring heen komen. Bij laagstaande zon komt alleen de sterkste kleur, rood, erdoorheen. De rest van het licht wordt verstrooid door stofdeeltjes of waterdamp in de lucht."