Oplaadbare batterijen bestaan echt en zijn ook wel verkocht geweest. Sommige fabrikaten lukt dat 8 keren maar er waren er ook die je 150 keren kon opladen en dan nog steeds 20% van hun capaciteit bevatten.
In de meeste gevallen worden ze dan ook met een zg. "wisselstroomlader" geladen: niet veel meer dan een televisiediode met een weerstand van 40 ohm erover zodat de positieve helft ±50% groter is dan de onderste helft - maar er bestaan ook chip-oplossingen voor die mooie stoot-oplawaai's kunnen induwen: als je dus niet zo'n lader hebt kun je de meeste huidige alkalinebatterijen nog heel best laden met een Ni-Hybridelader MAAR... niet geschikt voor burgers zo wezen proeven van Elektor uit (met foto van de fik).
Het bijbehorende chemische verhaaltje kun je nog vinden in Elektor, ergens midden '90er ongeveer; hiervoor zul je hun uitstekende database moeten raadplegen doch weet niet of dat ook zonder abonnementsnummer mogenlijk is. In ieder geval Suc6!