Dit kan je meestal niet zien. Dit moet of uitzoeken, door middel van een energiebalans of je moet het weten, dan wel niet omdat het een bepaalde reactie is.

Een verbrandingsreactie is altijd exotherm. Dus zodra er iets reageert met zuurstof, weet je het antwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat met zuurstof was een "bepaalde reactie" een voorbeeld dus. Er zijn er nog wel een paar. Mocht je met huiswerk bezig zijn en kom je niet uit een som, dan kan je even de reactievergelijking plaatsen, dan kunnen we even meedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in binas tabel -ik meen- 51 staat de evenwichtswaarde, K, voor verschillende temperaturen. Hoe groter K is, hoe meer het evenwicht naar rechts ligt. als je een reactie verwarmt zal deze altijd automatisch naar de endotherme zijde gaan en andersom. Dus als K groter wordt bij oplopende temperaturen dan is rechts dus de endotherme kant en links de exotherme kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te weten welke kant endotherm is en welke kant exotherm is moet je de vormingsenthalpie aan beide kanten uitrekenen (Binas 57 en 58, en verder hele dikke scheikundeboeken). Genoemde K-waarde geeft inderdaad ook een aanwijzing. Om een genuanceerd antwoord op deze vraag te krijgen heb zelfs een jaar scheikunde gestudeerd.
Reddie