Als een object met een bepaalde snelheid reist, zal deze ook met die snelheid worden afgevuurd. Zie extra uitleg.

Stel je voor je rijdt in een auto op de snelweg met 100 km/h. Voor je rijd een vrachtwagen die autos kan dragen en dus zo zijn achterklep schuin neerlegt zodat dit voor jou als een ramp kan worden gezien. Dus je kan als het ware op die achterklep rijden. De vrachtwage heeft een snelheid van 90 km/h en dus jij haarlt hem langzaam in. Als je dan op het moment bent waarop jouw wielen zijn achterklep aanraken. Is mijn vraag dus of je dan ook met dezelfde snelheid wegschiet dat als je op de snelweg rijdt? Dus dat je als het ware word afgeschoten op die achterklep. Voor de mensen die twijfels krijgen. De auto heeft voorwielaandrijving :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Kimath
12 jaar geleden
Dit hebben ze bij Mythbusters getest. Je kon rustig doorrijden en in de vrachtwagen parkeren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als een vrachtwagen met neergeklapte achterklep voor je rijdt, schaaft die klep over het asfalt. Daardoor zal hij een spervuur van steentjes op jou afvuren. Door het schrapen wordt de klep zo heet, dat hij witgloeiend wordt. Behalve met steentjes word je dus ook met witgloeiende stukjes metaal bekogeld. Dit kan dus inderdaad, zoals je schrijft, als een ramp worden gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA Cryo!!
een fantoom +je voor deze 'ramp-verklaring'
Kimath
12 jaar geleden
@Lino: dat is de aflevering die ik bedoel, bedankt!

Het beste antwoord

Het antwoord is: "Nee"

Als je met 100 km/h rijdt heeft de auto een momentum van 100 km/h.

Op het moment dat je de vrachtwagen oprijdt zal de auto dan ook met maar 10 km/h de vrachtwagen op rijden ten gevolge van de massatraagheid.

Om dan gelanceerd te worden zal je dus een auto moeten hebben die voldoende vermogen heeft om de auto binnen de lengte van de trailer weer op 100km/h kan krijgen.

Zoals al eerder aangegeven is dit bij Mythbusters getest (Zie Bron onder de titel "As seen in the TV series Knight Rider, a moving car can safely transition from a road into a moving big rig via ramp.")

Toegevoegd na 7 minuten:
En bron 2 is de video van het gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je dan met 100 (je eigen snelheid) - 90 (snelheid van de vrachtwagen) = 10 km/u op de ramp komt, dus op de vrachtwagen kom je met 10 km/u
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 om die rare min weg te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Euca :)
Je wielen draaien zo hard dat hij 100 km/h rijdt als het dan iets raakt wat dus stil staat (de oprijplaat van de trailer) dan wordt je als het waren gelanceerd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en in de praktijk, als het te snel gaat, zullen je banden slippen... niemand wordt gelanceerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euhhm..... met een schietstoel in de auto dan?
Je zal op het moment dat je met de aangedreven voorwielen de rijplaat oprijdt wel versnellen, maar niet worden gelanceerd. Het gewicht van de auto is te groot tov het overgebrachte motorvermogen op de banden om in keer van 100 naar 190 km/u te versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 100 op die trailer zou kunnen rijden is de snelheid van de auto tov de grond 190 km/u. Mij ging het er alleen om, dat je geen 100 km/u op die trailer rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
190 km is het totaal idd. als jij 20 km p/u fietst maar iemand komt je duwen met 25 km uur ga je toch ook niet 44 km/u? 100 km/u op een trailer rijden zou niet gaan idd.
maar #met# 100 km/u op een trailer rijden (of een trailer oprijden) is wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 190 km/u zou het zijn, als de banden niet zouden slippen en de trailer lang genoeg zou zijn om 100km/u op te rijden. Dat je niet gelanceerd wordt en de snelheid van de auto tov weg alleen theoretisch 190km/u is, zijn we het toch over eens?
Het lijkt of het tegen de natuurwetten in gaat, maar je zult nauwelijks versnellen. Dit hebben ze een aantal jaren geleden getest bij mythbusters. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voorwielen zullen gaan slippen. De auto heeft op dat moment namelijk nog onvoldoende grip op de achterklep. Zowel omdat het zwaartepunt van een auto ver achter de voorwielen zit, als omdat een auto zwaar is (en er dus erg veel kracht nodig is voor een snelheidsverandering). Op een motor (met niet-bestaande voorwielaandrijving!) zou het een heel ander verhaal zijn. Maar of je dan echt wordt gelanceerd, of alleen naar voren schiet tegen de auto's aan weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is nogal wat kracht voor nodig! Welke kracht gaat daarvoor zorgen?? Om een aangedreven wiel stil te zetten zul je hem toch minstens klem moeten zetten. We hebben het over voorwielaandrijving, he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze worden maar heel iets afgeremd. Als je niet overtuigd bent: http://www.youtube.com/watch?v=2a4cwgzSOKU
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het principe is dus niet hetzelfde. Tijdens het naar binnen rijden ligt het zwaartepunt van de auto precies boven de achterwielen (omdat de achterklep schuin loopt). Met achterwielaandrijving worden de aangedreven wielen dus maximaal afgeremd, en zoals in jouw video te zien is blijven die wielen onder controle. Maar met voorwielaandrijving is de massadruk op de voorwielen hooguit 5% van het gewicht van de auto. En in mijn video kon je zien dat zelfs bij gelijke verdeling van de massa de wielen gaan slippen. Dus bij voorwielaandrijving gaan de voorwielen zeker slippen. Zonder veel rook, want er staat dus nauwelijks verticale druk op. Het belangrijke verschil is voor- of achterwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.
Ik bedoelde in de schuine stand. Maar ook dan is het geen 5%, want de motor is natuurlijk heel zwaar. In ieder geval haalt de schuine stand een deel van gewicht van de voorwielen af. 2.
Massatraagheid heeft niet met snelheid te maken, maar met versnelling. En je originele vraag was of de de auto wordt gelanceerd. Daar is een enorme versnelling voor nodig. 3.
Dat gaat inderdaad niet. Lukken, daar heb je gelijk in. Maar waar het uiteindelijk om gaat is wat de voorwielen doen als ze de laadklep raken. Je bent het toch met de eens dat er maar 3 opties zijn?
1: de auto behoudt zijn snelheid (t.o.v. de weg), de wielen passen hun snelheid aan aan de nieuwe ondergrond en houden grip.
2: de auto behoudt zijn snelheid (t.o.v. de weg), de wielen behouden ook grofweg hun snelheid en gaat slippen.
3: de auto wordt gelanceerd, want de wielen behouden hun snelheid en ze houden grip. In jouw video (met achterwielaandrijving) gebeurde optie 1. Ik beweer dat met voorwielaandrijving de voorwielen niet zo snel van snelheid kunnen veranderen. Optie 3 valt wat mij betreft ook af, vanwege de traagheid. Dan blijft optie 2 toch over? Hoe analyseer jij deze gevallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank!
je rijdt met 10 km p/u verschil de vrachtwagen op.
de manier van aandrijving heeft hier niets mee te maken.
bij voorwielaandrijving wordt de achterkant meegetrokken, bij achterwiel aandrijving word de voorkant voortgestuwd.
een auto is niet elastisch de de wielen zullen elkaar volgen met dezelfde snelheid.

om afgeschoten te worden heb je wat meer snelheid nodig zodat je los komt van de grond.
bij voldoende verschil van snelheid kan de klep een soort van springplank worden, maar niet bij deze snelheid.