Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de soortelijke weerstand tijdens opwarmen water in een caloriemeter 10x hoger dan de theoretische?

In een proef is water verwarmd in een caloriemeter. Uit de meetgegevens blijkt de soortelijke warmte 10x zo hoog te zijn dan de theoretische van 4,2J/gK. Ik moet dit verklaren, maar heb geen idee. Wi kan mij op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
814
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus, Als het water is afgedekt en de binnenpot goed is geisoleerd danis de Cw hoger omdat de verdampingswarmte niet weg kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de soortelijke warmte is een constante. De hoeveelheid warmte die je moest toevoegen om een bepaalde opwarming te krijgen was blijkbaar veel groter dan te verwachten was. Verdamping kost veel warmte, dus als er aanzienlijke verdamping optreedt (deksel sluit niet goed) kan dat zeker een verklaring zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik kan 3 dingen bedenken, van meest waarschijnlijk naar onwaarschijnlijk:

De caloriemeter is niet goed geisoleerd, waardoor er warmte weglekt naar de omgeving en het dus meer energie kost om het water op te warmen.

Er gaat energie verloren in het systeem door elektrische weerstand, waardoor het meer energie kost dan het water op te warmen dan je theoretisch zou voorspellen.

Het water is vervuild, er zitten stoffen in opgelost, die de soortelijke warmte van het water verhogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding