Een fenomeen is iets dat zich herhaaldelijk voordoet. Het kan dus geobserveerd worden. Indien je inzicht hebt in de randvoorwaarden of deze kan beïnvloeden, kan je het ook bestuderen. Wat gebeurd er als ik dit doe of dat wijzig? Om een fenomeen te verklaren, moet je een model ontwikkelen dat het fenomeen beschrijft van begin(voorwaarden) tot eindresultaat. Dit mag puur theoretisch zijn of geheel of gedeeltelijk fysisch, zolang je de fysica erachter kan aantonen. Dus, je kan met je grijze massa en (meestal) een hoop kennis aan de slag gaan om een theoretisch/wiskundig model op te bouwen. Of je kan proberen proefsgewijs het beoogde fenomeen na te bootsen om dan de gebruikte fysica wiskundig te analyseren. Natuurverschijnselen zijn doorgaans grootschalige chaotisch/stochastische processen. Je hebt dan enorm veel info vanop zeer veel punten gedurende langere tijd (en dus veel rekencapaciteit) nodig om ze modelsgewijs met enige accuraatheid voor te stellen, laat staan te gaan voorspellen. Vandaar dat zowat alle modellen de realiteit slechts over relatief korte periodes vrij goed benaderen. Op langere periodes bakt men er niets meer van. Weerberichten zijn hier een goed voorbeeld van. Op zeer lange periodes zijn ze waardeloos omdat de foutenmarge veel te groot wordt, zoals bv bij klimaatmodellen. Dus, heel veel weten en nog veel meer meten. Wat je er nodig voor hebt en wat essentieel is, wordt door de aard van het fenomeen bepaald. Zie je het groot en onzichtbaar, dan ga je voor een radiotelescoop in een baan om de aarde. Wil je met de kleinste knikkers spelen, bouw je een grote hadron collider. Maar de meeste natuurfenomenen werden met vrij eenvoudige meettoestellen en veel meet- en denkwerk aangepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, maar deze wijze van verklaren kán in geval van herhaling, maar als we de kwestie 'geesten' willen bewijzen of trachten te bewijzen, dan kunnen we niet zelf, de nog reeds onverklaarbare dingen, stimuleren, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar goed, ik tracht te bewijzen, maar beeldmateriaal wordt niet geloofd. Audiomateriaal wordt niet geloofd, en niet geoorloofd. Wat rest dan nog meer? Niks!

Andere antwoorden (2)

Door er onderzoek naar te doen. Hier bijvoorbeeld http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/hoe-hard-smelten-de-ijskappen-van-antarctica/17332 vind je een onderzoek naar het fenomeen; "smeltende ijskappen". Maar ze hebben het bijvoorbeeld ook over het fenomeen; "het opveren van de aardkorst" in hetzelfde artikel.

Er zijn vele natuurverschijnselen en fenomenen. Als je er een verklaring voor wilt, zul je er grondig onderzoek moeten naar verrichten. Dit kan soms jaren in beslag nemen, en zelfs dan nog.... nooit verklaard worden.

Hier heb je nog een paar leuke en interessante, waar onderzoek naar gedaan wordt, om het te verklaren;

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla050/grn-theorien.html

http://www.wetenschap-eindtijd.com/kosmologie_en_astronomie/kosmische_superwave/kosmische_superwave.html

http://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/47727-zonne-tsunami-tsunami-op-de-zon.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste natuurverschijnselen zijn te verklaren, dus kan deze wetenschap ook worden ingezet om ook de fenomenen te verklaren.
Het verklaren van dit soort verschijnselen is gewoon wetenschap, eerst kijken wat we er al van af weten, dan kom je al heel ver, hierna blijven er een aantal vragen over die op verschillende manieren verklaard kunnen worden, of voor ons zo nieuw zijn dat we er geen nog verklaring voor hebben.
Het is net als een lang boodschappenlijstje, iedere keer iets wegstrepen wat je al hebt, dan blijft vanzelf de essentie over en daar dan aan werken.
Bij sommige verschijnselen zouden we het moeten doen, met een voorlopige uitleg, of voorlopig moeten accepteren dat we het nog niet weten.
We kunnen dus dit stukje uit het onderzoek halen en ons daar op eerst gaan concentreren.
In de wetenschap gebeurd het heel vaak, dat we op zoek zijn naar totaal andere dingen en dan toevallig een antwoord krijgen op een heel ander vraagstuk.
Dus vinden we een antwoord via een omweggetje.
De essentie van een onderzoek is niets voor onmogelijk houden, hooguit als onwaarschijnlijk, als je dat niet doet, zou je een aantal belangrijke antwoorden kunnen missen.