Goud heeft een grote doorsnede voor neutronenvangst, dus het meeste goud dat werd gevormd tijdens het snelle neutronenbombardement bij een supernovaexplosie ving al heel snel weer een ander neutron in, waardoor het radioactief goud werd en snel weer verviel tot een ander element. Lood is een vervalproduct van zeer veel radioactieve kernen, en daardoor is een groot gedeelte van het lood afkomstig van radioactiviteit. Alleen Lood205, de lichtste isotoop kan niet uit verval ontstaan. Dat maakt maar anderhalf procent uit van het lood op Aarde. Een grove schatting is dan dat 94 % van het lood afkomstig is van radioactief verval.

Neutronenvangst is een heel goed middel om zeer kleine hoeveelheden goud aan te tonen in bijvoorbeeld zeewater. De doorsnede is een soort statistische maat voor de grote van een atoomkern, en bepaalt de kans dat een neutron wordt ingevangen.

Goud is dus door zijn ontstaansgeschiedenis een stuk zeldzamer dan lood en dat verklaart de hoge prijs. Het schijnt dat er maar 1 olympisch zwembad aan goud op Aarde is gevonden. Verder hangt het ook nog af van de vraag hoe duur iets is, maar de vraag wordt op zijn beurt ook weer door de hoge prijs beperkt. Goud heeft erg veel belangrijke en gewenste eigenschappen, zodat de vraag altijd groot zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het er in overvloed is en er ook nog niet uit ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is makkelijker toegankelijk, maar vooral is er veel meer lood toegankelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe schaarser een product hoe kostbaarder deze is.
Ook speelt de vraag naar bepaalde metaalsoorten een rol.