Waarom doet het pijn als ik iets met metaal draag?

Wanneer ik een elastiekje in heb met een metalen stukje eraan krijg ik ontzettende hoofdpijn. Elastiekjes zonder metaal heb ik nergens last van. Het zit niet tussen mijn oren want soms heb ik zo'n hoofdpijn en dan kom ik er later achter dat ik een verkeerd elastiekje in heb.
Ook met armbandjes krijg ik veel pijn aan mijn pols. Met broeken krijg ik last van mijn buik door de knoop, en bij bh's krijg ik pijn in mijn borst door de beugel. het is geen oppervlakkige pijn, de pijn dit dan lokaal heel erg diep.

Ik vind dit allemaal heel erg raar en heb nog nooit zoiets gehoord. Het duurde even voordat ik het echt geloofde maar het blijkt elke keer weer zo te zijn. Ik heb ook op bepaalde plekken waar ik loop dat ik duizelig wordt. Sowieso bij felle tl-lampen of computerruimtes maar ook op sommige plekken midden in de natuur, alsof daar een rare straling hangt.

Op internet kan ik wel wat vinden over duizeligheid door straling maar niets over pijn bij het dragen van metalen. Wie kan dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
bij elk soort metaal?

Het beste antwoord

ik heb het sterke vermoeden dat je allergisch bent voor sommige metalen.
Zelfs chirurgisch staal kan een allergische reactie geven als je voor dat metaal overgevoelig bent.
De grootste boosdoener is vaak nikkel die in veel alliages voor komt.
Probeer eens zuiver titanium metaaldraad uit, dat geeft -zelfs bij mij- GEEN allergische reacties, vrijwel alle andere metalen doen dat wel, op hooggehalte goud en platina na maar draad van dit materiaal is kostbaar.
Mocht je niet aan titaniumdraad kunnen komen , stuur me dan een persoonlijk bericht, uit noodzaak weet ik daar aan te komen.
Het kan zijn dat het eerste antwoord (druk op de huid door metaal )de oorzaak is maar de andere klachten wijzen op hoog sensitieve eigenschappen, wat de beleving van een (licht) allergische reactie verergert.
Sommige mensen zijn erg gevoelig voor verstoring van het aardmagnetisch veld.
Bij vragen van EDDIJST ga ik daar verder op in, wellicht handig om de antwoorden en reacties op zijn vragen eens door te nemen. Het kan zijn dat je daarin vindt wat je zoekt.
En neen het is geen aanstellerij of verbeelding, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat door het metalen stukje de spanning op het elastiekje, knoop, armband of bh verhoogd wordt.
Bij het elastiekje krijg je het effect dat er aan je haar getrokken wordt. Bij bh's, knopen van broeken en armbanden wordt de druk op het metaal gelegd, waardoor dat metalen stukje in je lichaam gedrukt wordt. Zorg dat je de juiste maten draagt, probeer eens een maatje groter, dan zal de druk verminderen. Bij elastiekjes moet je inderdaad het metalen stukje vermijden, hierdoor kan je haar ook afbreken, dus best voor je haar is dat metaal ook niet. Desnoods doe je een elastiekje zonder metaal om je knoop en haal je dat door het knoopsgat, dat verminderd de druk ook. De armbandjes moet je niet strak meer kopen en de bh, de goede maat kan veel ellende oplossen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goeie! Het ligt dus niet aan het metaal, maar aan het feit dat er een hard, niet buigzaam en niet verend stukje zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, dat is het probleem. Bedankt voor je reactie, goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo,
Bedankt voor je antwoord maar ik denk niet dat dit het is.
Ik krijg hetzelfde effect wanneer ik een vlecht draag. dan krijg ik de pijn in mijn schouder. Mijn armbandjes zitten altijd los en ik krijg ook pijn van oorbellen en kettingen.
Ook mijn bril draag ik niet meer door hoofdpijn.
We hebben ons metalen bed weggedaan en vervangen door een houten, en een matras zonder vering, sindsdien heb ik geen rugpijn meer wanneer ik wakker wordt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel je bent een unicum op deze wereld. De eerste en enige persoon die op afstand kan vaststellen of in een voorwerp metaal is verwerkt. Ofwel is er iets anders aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga dan met je klachten naar je huisarts, waarschijnlijk word je doorgestuurd naar een specialist die je wel kan helpen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Cryofiel:
Deze spottende reactie vind ik een beetje jammer.
Ik stel hier serieus een vraag en het feit dat jij hier geen antwoord op kunt geven vind ik geen reden om het dan maar te bestempelen als onzin. Op internet ben ik nog wat tegen gekomen dat Elektro Hyper Sensitiviteit (EHS) heet. De meeste sites zijn hier een beetje zweverig over. Volgens mij is dit niet bewezen.
Zou het kunnen dat wanneer je iets met metaal draagt dit als een soort geleider werkt?
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is niet mijn bedoeling te spotten. Sorry daarvoor. Het is wel mijn bedoeling duidelijk te zijn. Want laten we wel wezen: als jij werkelijk in staat zou zijn van een willekeurig voorwerp te bepalen of het wel of niet van metaal is, dan zou je echt de eerste persoon ter wereld zijn die dat zou kunnen. Ik dacht inderdaad aan die elektro(hyper)sensitiviteit, maar alle pogingen daar ook maar iets van te laten zien zijn op niets uitgelopen. Desondanks zijn er nog steeds gelovers, maar zodra je ze vraagt te laten zien dat hun beweringen juist zijn, worden ze boos of trekken ze zich terug. Dan is het logisch dat zij niet meer serieus worden genomen (hoewel de deur natuurlijk open blijft staan). Metaal kan als geleider werken. Maar dan moet er een voldoend sterke bron in de directe omgeving zijn. Als je bijvoorbeeld een metalen armband omdoet en vervolgens je arm in de magnetron steekt, ja, dan kun je raden dat je wel kunt voelen of die armband van metaal of van hout is. Maar normaal gesproken is er niets in de buurt dat zulke effecten zou kunnen veroorzaken. Wat waarschijnlijker zou zijn, is dat metaal een goede warmtegeleider is. Daardoor voelt een metalen voorwerp kouder aan dan hetzelfde voorwerp van hout. Als ik een verschil zou zoeken, dan zou ik het eerder in die richting zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan je ook niet verder helpen helaas, alleen het advies om je huisarts te consulteren kan ik je geven. Ik kom niet verder dan de oplossing die ik in mijn antwoord heb gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb ik het verkeerd opgevat Cryofiel, sorry.
De laatste keer dat ik bij mijn huisarts was heb ik dit onderwerp inderdaad ook aangekaart. Haar reactie was dat het waarschijnlijk tussen mijn oren zat. Vandaar dat ik dit bij mijn vraagstelling had ontkracht. En dit was gelijk de reden om mijn antwoorden ergens anders te zoeken en waarschijnlijk ook de reden dat ik me ook hier weer (blijkbaar onterecht) niet serieus genomen voelde.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Laten we eerlijk zijn: jouw huisarts ZOU gelijk kunnen hebben. Je zou een grondige zelftest moeten doen om dat te ontdekken. Dan zou je iets moeten dragen waarvan je zelf ab-so-luut niet weet of er wel of geen metaal in zit, en dan kijken of je iets merkt. En dat een heleboel keer achter elkaar proberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad wel de enige manier om erachter te komen, als je huisarts je hiervoor niet wil doorsturen of onderzoeken.
Lees dit nog even door, misschien heb je hier iets aan:
http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/etxt/EczMetalen.htm