Wat zijn deeltjesparen en hoe worden zij gevormd zodat zij verstrengeld worden?

Als deeltjesparen gemaakt worden door het verval van andere deeltjes, natuurlijk of door een opgewekte botsing, dan mogen die deeltjesparen "verstrengeld" genoemd worden, in zoverre dat zulke paren noodzakelijkerwijs gekoppelde en tegenovergestelde eigenschappen zullen hebben, zoals de spin of de lading.
Maar wat voor deeltjes zijn dat dan in deeltjesparen? Zijn dat elektronen of quarks en worden die dan in tweeën geschoten? Hoe worden zij tot een paar gevormd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze moeten wel een paar vormen, omdat ze bij de vorming aan allerlei behoudswetten moeten voldoen. Net zoals je bij chemische reacties links en rechts evenveel atomen wilt zijn, is er bij de kleine deeltjes behoud van impuls, energie, lading, spin, isospin en 'kleur'. Als daaraan voldaan wordt is eigenlijk alles mogelijk, maar worden de gebeurtenissen bepaald door quantum statistiek. Wanneer iets gebeurt is niet te voorspellen, alleen de kansen dat het gebeurt.
Een bekend voorbeeld is een elektron-positron paar dat door een neutraal Z meson kan worden gevormd. Het meson heeft spin 0, en lading 0 en daarom moeten de deeltjes ongelijk in lading zijn en ongelijk in spin. Zolang je van beide deeltjes de spin niet kent, kun je niet zeggen welk deeltje welke spin heeft. Weet je de spin van het ene deeltje, dan weet je automatisch ook de spin van het andere deeltje. Het theoretische probleem met verstrengeling is de non lokaliteit. Het maakt voor de verstrengeling niet uit, hoe ver de deeltjes van elkaar verwijderd zijn.

In plaats van een meson dat vervalt kan het ook zijn dat een gammafoton met een kern 'botst'. De botsing is nodig omdat een hoog energetisch gammafoton een grote hoeveelheid impuls bevat, die door de zware kern moet worden geabsorbeerd. Aangezien het gammafoton geen lading en geen spin had krijgen we weer dezelfde randvoorwaarden voor het paar, totale spin 0 en totale lading ook 0. De totale energie van het gammafoton gaat voor het grootste gedeelte in de massa van het elektron en positron zitten.