Wat gebeurd er als het " higgs" deeltje word gevonden

Een deeltje dat nog kleiner is dan de Quartz deeltjes . Wat zou je er dan mee kunnen doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen Quartz-deeltjes, maar kwarks - maar afgezien daarvan, zie mijn antwoord, hieronder.

Antwoorden (3)

Weten ze nog niet, de kans is groot dat ze er dingen in de technologie mee gaan doen (betere/kleinere computers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat een beetje informatie over het higgs deeltje:

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=267514
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Higgs-deeltje (of Higgs-boson) wordt voorspeld door het standaardmodel van de deeltjesfysica. Als het wordt ontdekt, is dat een belangrijke bevestiging van de juistheid van dat standaardmodel. De precieze eigenschappen van het Higgs-deeltje vertellen ons dan nóg nauwkeuriger dan we nu weten welke eigenschappen de overige deeltjes en bepaalde krachtvelden hebben.

Als het niet wordt ontdekt, betekent dat dat het standaardmodel niet klopt. Dan zouden we op zoek moeten naar een andere, betere beschrijving van de werkelijkheid waarin we leven.

Dus of het Higgs-deeltje nu wel of niet wordt ontdekt: in beide gevallen komen we tot een betere beschrijving van de wereld, en dus tot een beter begrip van de natuur.

In onderstaande Bronnen kun je meer lezen over het Higgs-deeltje.

Toegevoegd na 7 minuten:

Toevoeging:

Praktische toepassingen voor het Higgs-deeltje zijn er niet. In die zin kun je er dus niets mee. Het ontdekken ervan (of het ontdekken dat het niet bestaat, zoals hierboven beschreven) is puur voor het beter begrijpen van het heelal en alles wat daarin zit.

Het Higgs-deeltje komt ook niet zomaar voor. Het is niet iets waarvan je er een hoop kunt maken, en die dan kunt verzamelen om er iets van te bouwen. Higgs-deeltjes bestaan heel kort, als tijdelijke tussenproducten bij bepaalde sub-atomaire reacties (dit is een tikje vereenvoudigd weergegeven, maar hier komt het in de praktijk op neer).
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waanzinnig bruikbaar antwoord, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Ik vroeg het me al heel lang af . Maar kan dat betekenen dat ik nu alles verkeerd leer op school van atomen enz.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee hoor, de atoomtheorie staat als een huis. Het gaat hier om deeltjes die nog vele malen kleiner zijn dan de protonen en elektronen waaruit een atoom bestaat. Het gaat er dus meer om wat er *binnen* de atoomkern gebeurt, dan om hoe die atoomkern zelf zich gedraagt. Wel zal ons begrip verbeteren over de krachten die zorgen dat de atoomkern bij elkaar blijft, en niet uiteenspat. Maar dat is sowieso al geen onderwerp dat op een middelbare school wordt behandeld.