Verbrand de euromunt bij vuur?

Als je huis verbrand, verbrand dan ook al het muntgeld, de Euro? Of zijn daar hogere temperaturen voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De euro is gemaakt uit:
Ring: Nikkel - messing
Middendeel: 3-lagen: Koper - Nikkel, Nikkel, Koper - Nikkel
De smeltpunten (afgerond) van deze materialen in gr C zijn:
Nikkel 1500
Koper 1100
Messing 1100
IJzer 1500
Bij een flinke fik zijn deze temperaturen haalbaar en is de kans dus aanwezig dat je kunt fluiten naar je muntjes.

ps. Kijk eens naar al het verwrongen staal bij de fik in Moerdijk.

Metalen als ijzer kunnen wel degelijk verbranden. Als je een stuk ijzer in een smidsvuur legt en de temperatuur komt boven de 1200 gr dan zie sterretjes verschijnen. Op dat moment verbrandt (oxideert) het ijzer en verbindt zich met zuurstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee het verbrand niet, maar er komt een roetlaag overheen, zeer dik. Bovendien branden de metalen van euromunten niet, ze kunnen smelten en gaan gloeien, maar hier zijn hoge temperaturen voor nodig. Ook kan de munt bij hoge temperatuur wat vervormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk,dat de hitte van een brandend huis het smeltpunt van sommige metalen wel zal halen,maar od\f staal daar ook onder valt, denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is enorm veel hitte nodig wil je munten laten smelten ,verbranden doen ze niet.
en de hitte bij een woningbrand haalt het smeltpunt van de munten bij lange na niet [in normale omstandigheden].