Waarom wordt zeewater niet gebruikt om de droogtes in Afrika tegen te gaan?

Er moet toch een simpele, én goedkope manier zijn om met behulp van de zon het water te ontdoen van het zout!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

In theorie kan dat,
wel moet het zout uit het water gehaald worden (gebruik van zonnecollectoren om te destilleren of andere ontziltingsmethode en zonne=energie voor her verplaatsen van het water dmv pompen.

De investering is echter enorm, alleen landen die bv, olie in de grond hebben EN deze baten zelf kunnen benutten zouden dit kunnen financieren.

Een ander zwak punt is de kans op sabotage en roof (zonnecellen zijn erg in trek en zijn daar onbetaalbaar)

Praktisch dus slecht haalbaar.
Het is best verdrietig dat de wil en de moed ontbreekt dit probleem goed aan te pakken.

Wat mij opviel is dat je in landen waar heel veel zonlicht voorhanden is, je ontzettend weinig zonnepanelen of andere energiewinning uit zonlicht tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk omdat het niet winstgevend is en zodra het niet winstgevend is in deze wereld is het niet de moeite waard, alleen al voor de transport kosten, het inhuren personeel en materiaal zal flink wat kosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er is nog steeds geen simpele en goedkope manier om zeewater te ontzouten.

Ontzilting - het omzetten van zeewater in zoet water - wordt in steeds meer landen naar voren geschoven als antwoord op het dreigende watertekort. Zout water is er genoeg. Maar als we op de oceanen rekenen om onze toekomstige behoefte aan water in te vullen, hebben we minstens 30.000 terawattuur extra energie nodig - dat komt neer op een verdubbeling van de huidige elektriciteitsproductie.

En dan hebben we het alleen over het waterverbruik door de landbouw. Het industriële waterverbruik (nu goed voor 18 procent) stijgt nog veel sneller dan dat van de landbouw. Aangezien de wereld nu al voor een energiecrisis staat waar niemand een antwoord op heeft, lijkt ontzilting een doodlopend spoor.

Maar men blijft er wel mee bezig:
het ontzouten van zeewater met een nieuw door TNO geoctrooieerde en gelicenceerde membraan destillatie technologie.
http://www.tno.nl/content.cfm?context=thema&content=inno_publicatie&laag1=896&laag2=915&item_id=716
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
simpel en goedkoop kan het wel, tot op zekere hoogte, met verdampen en condenseren, maar zodra je het in grote hoeveelheden (duizenden kubieke meters) wilt, en al dat zoete water 500 kilometer of meer landinwaarts wilt brengen lukt het niet meer simpel en vooral niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende problemen.
1 van de problemen is dat je maar een betrekkelijk smalle deel langs de kust van Afrika kan bedienen.

Ander probleem is dat met een paar uitzonderingen Afrika 1 grote oorlogszone is. Zodra je daar iets opzet zal het binnen de kortste keren worden overgenomen/vernietigd door 'elementen'.
Afrika is een rijk continent.
Probleem is dat er geen eenheid is.
Het is geen optie als westers land iets opgezet gezien de geschiedenis van bezetting en uitbuiting.
Het concept om van zeewater zoet water te maken is echter wel degelijk een goede/simpele optie maar praktisch lastig uitvoerbaar.