Hoe kan het ijs van het ijsje verdampen?

Toen ik een ijsje ging eten zag ik dat het ijs aan het dampen was, maar ik weet alleen als een stof zijn kookpunt bereikt dat het gaat dampen.

Dus hoe zit het bij ijs?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Wat je ziet is geen damp, maar condens uit de omringende lucht. Waterdamp is onzichtbaar, en is altijd in min of meerdere mate aanwezig in lucht. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme. Het ijsje koelt de lucht eromheen af, waardoor de damp gaat condenseren in de lucht. Condens is dus geen gas, maar fijn verdeelde vloeistofdruppeltjes. Het is hetzelfde als mist, of als wasem die beslaat op een koud raam.
WimNobel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar wat bedoel je precies met '' koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme'' en als het gaat condenseren gaat de gecondenseerde lucht op het plafond bv. en dan gaat die daar hangen als vloeistof?
WimNobel
9 jaar geleden
Uit wiki: "Bij dalende temperatuur neemt het vermogen van de lucht waterdamp te bevatten af; bij dezelfde hoeveelheid waterdamp neemt de relatieve vochtigheid dan toe. Wordt deze groter dan 100%, dan treedt condensatie op in de vorm van dauw en mist." (https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvochtigheid).
Condensatie kan inderdaad op een koud plafond of raam als kleine druppeltjes voorkomen. Het is geen gecondenseerde lucht, maar gecondenseerde waterdamp die eerst in de lucht was opgelost. Als je een beslagen raam afveegt merk je dat het gewoon water is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en is waterdamp altijd aanwezig in de lucht, want waar ik ook ga blijft het ijs condenseren en ik kan me niet voorstellen dat waterdamp in een hele droge plek nog in de lucht aanwezig is bijvoorbeeld in een woestijn in de Sahara of iets dergelijks waar geen water is.
WimNobel
9 jaar geleden
Dat zou een goede proef op de som zijn! Ik denk inderdaad dat het verschijnsel bij zeer droge lucht niet optreedt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
''Dus als het ijs aan het condenseren is, zie je eigenlijk de lucht bewegen want het ijs bevriest de lucht en je kan het dan zien'' klopt dit?
WimNobel
9 jaar geleden
Nou nee, het is waterdamp die condenseert. Die zat daarvoor opgelost in de lucht en was geen deel van het ijsje. Wat je ziet bewegen zijn de fijne waterdruppeltjes die in de lucht zijn ontstaan omdat het door de lagere temperatuur niet opgelost kon blijven.

Andere antwoorden (1)

dit wordt ook wel sublimatie genoemd. de overgang van vast naar gas. in dit geval dus de overgang van ijs naar waterdamp.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit proces is afhankelijk van een aantal weerkundige parameters, en is efficiënter in droge lucht en als er veel wind staat. IJs kan sublimeren ook als de temperatuur nog onder het vriespunt is.
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Een correcte beschrijving van sublimatie, maar sublimatie is niet wat er gebeurt bij het ijsje.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik ben het eens met Wim, maar gezien de titel van de vraag ligt de gedachte aan sublimatie voor de hand. Een min is daardoor niet terecht.
Reddie
9 jaar geleden
Min, omdat sublimatie niet "dampt". Damp is een vloeistoffase.
Bij sublimatie gaat het water over de gasfase, en dat zie je niet.