Tijd is toch tegelijkertijd absoluit als relatief? Of niet? Verbeter me!

Tijd gaat ten alle tijden evensnel. De draaiing van de aarde rondom haar as veranderd niet qua (merkbare) snelheid. Oftewel tijd is absoluut.

Maar men zegt 'als ik t leuk heb dan gaat de tijd zo enorm'. En dat betekent dus dat tijd weer relatief is.

Dus dan is tijd toch zowel absoluut als relatief?

Ik heb meerdere vragen/stellingen over tijd gesteld. Zie laatste vragen. Hier kan je mss ook antwoorden uit halen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je haalt een aantal dingen door elkaar. De draaiing van de Aarde is alleen een maatstaaf waarmee wij tijd meten. (Nogal zinnig daar wij als mensen van nature overdag actief zijn en 's nachts slapen.) Tijdsbeleving is ook wat anders dan dat tijd relatief is.

Hoe verder je van een (grote) massa af bent hoe sneller de tijd gaat. In een baan om de Aarde gaat een klok voor lopen op dezelfde klokken op de Aarde (GPS satellieten hebben hier nogal last van) en zou je die klok op de zon zetten dan gaat deze achter lopen (nog even los van dat kleine puntje dat zo'n beetje alles daar smelt natuurlijk). In de dagelijkse praktijk zal je hier helemaal niks van merken. Alleen op grote schaal is dit te merken.
In het dagelijkse leven is de tijd op je klok gemakkelijk 'de tijd' te noemen. Je zal zelf geen afwijkingen vinden tenzij je zo hard kan lopen dat je snelheid in percentages van de lichtsnelheid moet uitdrukken ipv kilometers per uur.

Dat je tijd sneller ervaart wanneer je het naar je zin hebt is puur psychologisch en heeft niks met natuurkunde te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tijd is ook een beleving.
Als je ergens 10 minuten moet wachten en je doet niets anders dan op de klok kijken tijdens het wachten, dan duurt 10 minuten lang. Maar als je intussen een spannend of interessant artikel leest, vliegt de tijd om. Zeker als je het nog niet uit hebt.
Leuke dingen gaan altijd sneller voorbij voor je gevoel dan saaie of vervelende dingen. Bij het laatste is het afzien, wanneer is het ne voorbij? Je kijkt vaker op de klok.
Als het leuk is let je niet eens op de tijd en is het om voor je het in de gaten hebt.
Op een afspraak komen is een absolute tijd. Die tijd staat vast. De school begint op een vastgesteld tijdstip, dat staat ook vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijd is relatief omdat het op verschillende plekken en snelheden anders is.

Op 1 plek echter waar alle omstandigheden hetzelfde zijn; dus eigelijk "dezelfde wetten gelden", mag je over absoluut spreken.
Dit dan weer niet op kwantumniveau, daar gelden weer andere wetten.
12 jaar geleden
In beide gevallen is tijd relatief. De persoonlijke ervaring maar ook de snelheid waarmee tijd en natuurlijke processen verlopen. Tijd is absoluut niet absoluut ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijd is een door mensen bedacht verschijnsel, zonder mensen bestaat tijd helemaal niet als zodanig . dieren en planten kennen de tijd niet,vraag bijvoorbeeld aan een plant of dier hoe laat het is en je zult geen antwoord krijgen ,de zon komt op de zon komt onder maar de aarde weet niet hoe laat het is en het interesseert de aarde of de zon ook niet hoe laat het is omdat ze de tijd niet kennen. alleen de mens kent het begrip tijd daarom is tijd relatief en niet absoluut voor ons is het 10 voor 12 voor de aarde is het de eerste seconde na de geboorte .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurkundig gezien is tijd een relatief begrip. Ten opzichte van een vaste waarnemer gaat de tijd op een bewegend voorwerp langzamer en in een zwaartekrachtveld ook. Dat volgt uit de Algemene Relativiteitstheorie van Albert Einstein.