De IU is "bedacht"voor de werkzaamheid maar ook voor de giftigheid van oa.vitaminen.
Sommige vitaminen zijn in afweegbare hoeveelheden ontstellend giftig, vit A en D zijn daar bekend om.
Ik meen dat de IE gebaseerd is op de dosering voor een muis, omgerekend naar 70 KG mens.
Het lijkt daarmee een schimmig systeem maar in de (medische) wereld werkt het.
Er is dus GEEN vaste omrekentabel, de IE /uG verhouding is per stof ANDERS.

Toegevoegd na 24 minuten:
De IE(IU) komt ook voor in injectable vormen van oa, penicilline derivaten, je krijgt dan wel gelijk iets van 500 000 of 1000 000 IE ingespoten.
Dat lijkt dan heel veel maar past in een spuitje van 2CC.

Zo heb je een ander "schimmig "systeem voor radioactieve isotopen, deze worden wel in microcurie etc. aangegeven. Ook hier geldt dt het onweegbare hoeveelheden stof betreft die op basis van hun radioactiviteit afgemeten en verdund worden.

Je ziet dus dat naast het SI stelsel er nevensystemen bestaan die daar voorzien war het SI te grof of te onpraktisch voor is.

Puristen zouden daar over kunnen mopperen maar in de luchtvaart werken ze met voet, miles ,inches en dat krijgen we er ook maar moeilijk uit.

Krijg je Amerikaanse producten dan heb je te maken met schroeven en moeren van bv. 7/32 inch.

Wel zie je in Amerikaanse SF films dat men dan vaak wel met KM en andere SI maten werkt.

Dus langzamerhand zal het si stelsel de wereld (ook de Angelsaksische) overwinnen maar we hebben geen nano en picogramweegschalen buiten zeer gespecialiseerde laboratoria.

Een tijd geleden is een dubbelspion met Polonium vermoord in een ziekenhuis liggend.
Deze bleek voor 6 miljoen dollar aan Polonium te "bevatten".
Toch is dat een hoeveelheid die zich nauwelijks alf laat wegen, wederom werd dat door het meten ven de straling
in Curie vastgesteld.

Een Curie is dan meen ik de straling die een gram Radium afgeeft (het kan echter ook 1mg zijn.)

Voor straling kennen we de Sievert in het SI stelsel,
een heel grote maat, iets van 6 Sievert is dodelijk op korte termijn, het houdt rekening met het feit dat alfa en betastraling (IN het lichaam) veel schadelijker is dan gammastraling van dezelfde dosis.

Toegevoegd na 34 minuten:
Zo is Willem Barentz (in het behouden huys) overleden aan het eten van de lever van een ijsbeer, welke voor mensen ongelooflijk veel vit A bevat.
Later leverde dat gegeven levertraan op, wat veel mensen van mijn leeftijd nog wel zullen kennen.
De IE heeft zijn nut dus wel bewezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaat geen vaste omrekenformule daar IU of de
"International Unit" een waarde is die toegekend wordt en hierbij citeer ik letterlijk uit Wikipedia:
"In de farmacie is de Internationale Eenheid (IE, of I.E. of Engels IU van International unit, of Frans UI van Unité internationale) een maateenheid voor een hoeveelheid van een stof, gebaseerd op gemeten biologische activiteit (of effect). Deze eenheid wordt gebruikt voor vitaminen, hormonen, enkele medicijnen, vaccins, bloedproducten en gelijksoortige biologisch actieve stoffen. Ondanks haar naam behoort de IE niet tot het Internationale Systeem van Eenheden dat gebruikt wordt in de natuur- en scheikunde".
Enkele voorbeelden daarvan zijn:
1 IU Insuline: het biologische equivalent van ongeveer 45,5 μg pure kristallijne insuline (exact 1/22 mg)
1 IU Vitamine A: het biologische equivalent van 0,3 μg retinol, of van 0,6 μg bèta-caroteen
1 IU Vitamine C: 50 μg ascorbinezuur
1 IU Vitamine D: het biologische equivalent van 0,025 μg cholecalciferol/ergocalciferol (exact 1/40 μg)