Hoeveel graden kan een kaarsvlam per kubieke meter opwarmen?

Stel je neemt een ruimte die 35 kuub inhoud heeft. Is er dan voor een of meer kaarsvlammen uit te rekenen hoeveel graden die ruimte opwarmt die goed geïsoleerd is, zeg label a +, of zoiets.
De buitentemperatuur is 0 graden.

erotisi
3 maanden geleden
3.6K
tinus1969
3 maanden geleden
Ja, dat is theorie uit te rekenen. Dan heb je wel flink wat extra gegevens nodig, zoals wat voor kaars precies (met nam de grootte), en de buitentemperatuur.
LeonardN
3 maanden geleden
@tinus1969
Wat bedoel je met de grootte? De vraag gaat niet over kaarsen, maar over kaarsvlammen. Als een kaars dus dooft omdat deze opbrandt steek je een nieuwe aan om het aantal kaarsvlammen constant te houden.
Een vlam is dus niet anders dan getal in watt, net zoals een elektrische kachel dat getal heeft.
(je mag ook een oneindig lange kaars voorstellen) Deze site komt met een getal op de proppen van 80 watt voor een kaars.
https://www.vtwonen.nl/wooninspiratie/de-woonkamer-verwarmen-met-kaarsen-verstandig-of-niet~43be0a0
"Uit onderzoek is gebleken dat een kaars ongeveer gelijk staat aan 80 Watt. Een elektrische kachel daarentegen verwarmt met een vermogen van 1600 Watt. Je hebt dan ongeveer 20 kaarsen nodig om een ruimte te verwarmen." (is verder een heel slechte conclusie omdat veel ruimtes niet voldoende hebben aan 1600 watt, en omgedraaid En dat ze hier dus het woord kaarsvlam/"brandende kaars geeft x watt" hadden moeten gebruiken, een kaars kan je uitdrukken in kWh.)
tinus1969
3 maanden geleden
@LeonardN, geeft elke kaars 80 Watt? Dat is het punt dat ik wilde maken met ‘grootte’; ik vermoed zomaar dat een grotere/dikkere kaars meer paraffine verbrandt en dus meer vermogen afgeeft. Er zal vast ook impact zijn van het type lont.
erotisi
3 maanden geleden
Men neme een waxinelichtje
LeonardN
3 maanden geleden
Niet elke kaars zal 80 watt zijn, maar een grotere kaars zal niet per se een hogere waarde geven dan een kleinere. En als je dus de grootte weet, weet je nog niks. Je zal altijd een vermogen moeten weten, dat is mijn punt, dat kan je niet van de grootte afleiden. "Men neme een waxinelichtje"*
Laten we zeggen dat die 1,5 cm hoog is en 3 cm in diameter. Die doet dan niks anders aan vermogen dan zijn opgelengde broertje van een meter hoog met dezelfde type lont (van ongeveer een meter). *erotisi denkt nu dus onterecht een stap verder te zijn.
Edraket
3 maanden geleden
Het soortelijk gewicht, of de dichtheid van droge lucht op zeeniveau bedraagt 1,293 kg/m3
Jouw 35 m3 wegen dan 35x1,293=45,255kg De soortelijke warmte is de hoeveelheid warmte die nodig is om de temperatuur van één kilogram van een bepaalde stof met één graad Celsius te verhogen.
De soortelijke warmte van lucht bij constante druk is 1005 joule per kilogram per graad Celsius
Om die 45,255kg één graad op te warmen zijn 45,255x1005=45.481 joule nodig. Als een kaars een vermogen heeft van 80 Watt levert die per seconde 80 joule,
Om die kamer één graad op te warmen met een kaars zijn dan 45.481/80=569 seconden nodig.
Dit is 9,5 minuut Je vraagt:
Hoeveel graden kan een kaarsvlam per kubieke meter opwarmen?
De kaarsvlam kan de kamer één graad opwarmen in 10 minuten
Dus bijvoorbeeld 10 graden lukt dan in 95 minuten.
Maar alleen als er geen warmteverlies is naar buiten.

Geef als eerste antwoord