bij bv het proefje massapercentage koolstof in suiker wat is dan het verschil tussen massapercentage(theoretisch) en gewone massapercentage?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

De theoretische waarde is de maximaal verkrijgbare hoeveelheid. In praktijk krijg je nooit de precieze hoeveelheid, omdat die chemisch niet mogelijk is. Dit komt doordat er invloeden zijn van de omgeving en van de stof zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is suiker: C12 H22 O11

Dit zijn de molaire massa's:
C = 12,01u
H = 1,008u
O = 16,00

Als je het dan berekent kom je erop uit dat de molaire massa van suiker 342,296u is.

De molaire massa van alleen het koolstof in suiker is 144,12u

Als je dat deelt door de totale molaire massa van suiker dan krijg je 0,421. Dus het massapercentage koolstof in suiker is 42,1%

Dit is in theorie. In de praktijk is het dus ook zo, als alles goed gaat, er niets verloren en de weegschalen uiterst nauwkeurig zijn.
Kortom: met de perfecte omstandigheden klopt dit in de praktijk.
Het komt er dus op neer dat wij elke proef bij scheikunde niet goed uitvoeren.