Hoe werkt een generator precies?

Ik weet wel een beetje dat het te maken heeft met een wisselend magnetisch veld en dat het mechanische energie omzet in elektrische energie, maar ik heb het concept nog niet goed in mijn hoofd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Reddie
10 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Generator_(energietechniek)

Antwoorden (1)

Het principe is eenvoudig. Als je een geleider door een magnetisch veld beweegt ontstaat er een elektrische stroom. Door nu een magneet via een mechanische kracht te laten bewegen in de buurt van een geleider creeer je dus een elektrische stroom. Dat kun je doen door een magneet op een as van bijvoorbeeld een benzinemotor te zetten en de laten ronddraaien in een spoel van koperdraad en voila, je hebt een generator (een fietsdynamo doet dat ook alleen moet je dan zelf de mechanische energie leveren).

Andersom werkt ook. Als je stroom door een geleider loopt dan ontstaat een magnetisch veld. Dat kun je weer omzetten in mechanische energie, dat heet dan een elektromotor.

Er zijn twee soorten generatoren, dynamo’s die een gelijkstroom leveren (overigens levert een fietsdynamo een wisselstroom, maar die naam is zo ingeburgerd) en alternatoren die wisselspanning leveren. Voor een uitgebreide beschrijving, zie de links.