Zullen we het ooit nog eens beleven dat kernfusie(heet dan wel koud) op aarde gebruikt gaat worden i.p.v. van splitsing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hé leuk, daar is mijn zoon nu net een werkstuk over aan het maken, over kernenergie. En dat valt niet mee in groep 8!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat om de uitvinding kernenergie. Hij probeert uit te leggen wanneer het is uitgevonden, hoe het zich heeft ontwikkeld, wat kernsplitsing precies is, hoe een kerncentrale werkt, en waarom kernenergie toch niet zo'n hele goede oplossing bleek te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flinke kost gootje! Erg leuk. En een + voor de vraag, weer wat geleerd vandaag :-)
rose
14 jaar geleden
jenever kantel (je weet maar nooit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje08. Dat is echt heel bijzonder van je zoontje dat hij daar nu zo mee bezig is.
Heb het zelf ook gedaan. Vergeef mij voor mijn wat zweverige antwoord verderop. Ik was diep geinteresseerd in kernfysica vroeger. Ben het nooit gaan studeren o.a. door de enorme maatschappelijke weerstand destijds ( jaren 80) . Maar tijden veranderen. Kernenergie wordt steeds beter beheersbaar. Broeikas effecten wordt door sommige milieudenkers gezien als erger dan kernsplitsing risico
's.

Het beste antwoord

Ik denk het wel, het is in ieder geval zo dat er een enorm onderzoek loopt met de Takomak reactor. Echter is de huidige nog te klein om meer energie te produceren dan dat er in moet. Lijkt me redelijk onrendabel dus ;-)
Om rendabel te zijn moeten ze een veel grotere Tokamak reactor fabriceren. Onderzoek naar de opvolger van de huidige is in volle gang. En ze zijn al begonnen met de bouw, om te bewijzen dat het mogelijk is. Dus JA ik denk van wel.

Toegevoegd na 1 uur:
De reactor in Frankrijk moet trouwens goed zijn voor 1000MW en over ongeveer 35 jaar stroom gaan leveren aan het net. In 2015 moet de bouw klaar zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
In 1997 werd gedurende 1 seconde 16 megawatt opgewekt, en een continu fusievermogen van 4 MW gedurende 4 seconden. In de JET reactor in Engeland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogmaals bedankt vor de (heldere)uitleg!

Andere antwoorden (3)

Met onderzoek moet het kunnen, en als het een goede, goedkope manier is, zal het vast wel gebruikt worden. Kernfusie is tenslotte net zo duurzaam als wind- en zonne-energie (misschien nog wel duurzamer), en het heeft niet afval zoals kernsplijting.
Het zal wel een kwestie van kosten en politieke wil zijn, wil kernfusie succesvol zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier komt mijn eigen, persoonlijke antwoord.

Ik ben er van overtuigd dat kernfusie gelukt is in een reageerbuis in het experiment van Fleischmann en Pons in 1989.

De mensheid was er echter nog niet aan toe. Energie is op een redelijk eenvoudige manier te verkrijgen. Maar tot nu toe hebben we het gebruikt om bommen van te maken.

Daarom een gemiste kans. Kernfusie op aarde was één keer mogelijk , onder andere door de eigen inbreng van Fleischmann en Pons op dat moment. Verschillende geconcentreerde focussen kwamen samen gedurende één moment. Het experiment werkte !

De mensen werken door aan "de zon op Aarde ". Onder andere ITER. Maar het is de moeilijke weg naar deze energiebron. Het lijkt voorlopig over 50 jaar in de toekomst mogelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in de reactor ook al gelukt :-)
In 1997 werd gedurende 1 seconde 16 megawatt opgewekt, en een continu fusievermogen van 4 MW gedurende 4 seconden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@meesleepbeest. ( ben blij dat je er nog bent btw ) . Dank u. Wist ik niet . Ik volg het ITER onderzoek nauwgezet want ik denk dat er dit maal echt een grote verbetering is .
Men is er achtergekomen dat de plasmastromen een beetje "chaotisch" bewegen in de tokamak reactor. Door de uitstulpingen van het miljoenen graden hete plasma wordt de reaktorwand aangetast.
Ze gaan de plasma "donut" nu monitoren en met miniscule ijskorreltjes van zwaar water de uitstulpingen proberen actief tegen te gaan . Het is echt een enorm ingewikkeld proces . Maar dat het al gelukt was gedurende 1 seconde wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik blijf nog ff plakken ;-) Ja, wist ik tot vandaag nieteens dat zo ding er al echt was, in mijn pc spelletjes wel haha. Ik leer weer een hoop bij vandaag en vind dit zeer interessant. De nieuwe ITER geeft in ieder geval meer ruimte aan de plasmastraal, maar ze zijn nog wel flink bezig met de onderzoeken in de kleine JET reactor en kunnen daar zijn grote broertje mooi mee up-to-date houden. Geweldig project, alleen duurt het erg lang nog.... Een jaartje of 35 verwachten ze pas een toepassing voor dagelijks gebruik op het stroomnet.
Ze verwachten in ieder geval dat de ITER een plasma stroom zo een 500 tot 1000 seconden vast zal kunnen houden! Ik ben benieuwd!! :-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is het Fleischmann & Pons dan niet gelukt die proef te reproduceren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is absoluut de grote vraag ! En inderdaad dat maakt dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor hun experiment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens wiki en een andere bron: "In 1989 publiceerden de elektrochemici Martin Fleischmann en Stanley Pons een wetenschappelijk artikel waarin ze zeiden kernfusie onder veel mildere condities te hebben bereikt. Het ging om een bij-effect van een elektrochemische reactie aan een palladium-elektrode waar waterstof werd gevormd. Waterstof lost op in de palladiumelektrode en de twee wetenschappers meldden dat bij hun opstelling meer energie vrijkwam dan ze er in stopten. Bovendien meldden ze dat ze vrijkomende neutronen hadden gedetecteerd die op fusie van waterstofkernen wezen. Later bleek echter dat hun apparatuur niet geschikt was om de neutronen die zouden moeten vrijkomen te detecteren. De twee wetenschappers blijven echter rotsvast in hun gelijk geloven en hebben een groep van enthousiaste volgelingen achter zich die nog steeds probeert om de originele resultaten te bevestigen." http://nl.wikipedia.org/wiki/Koude_kernfusie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Meesleep, in 1997 werd enz. Werden er dus in 12 jaar tijd
überhaupt geen vorderingen meer gemaakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor, maar het is een lange termijn onderzoek waar ze mee bezig zijn. Zeer ingewikkeld en moeilijk herproduceerbaar. Als je even in beschouwing neemt dat ze al sinds 1970 bezig zijn en de JET reactor bouw begon in 1977 en de bouw 5 jaar duurde... In 1983 het eerste geslaagde experiment en in 1984 de officiële opening. Pas in 1991 hebben ze een gecontroleerde fusie reactie op kunnen wekken. En pas 6 jaar later waren ze in staat om voor enkele seconden 'enigszins' stabiele energie op te wekken.
Zoals je ziet is de geschiedenis allemaal lange termijn. De termijnen die tussen de vooruitgangen zitten zijn gewoon extreem lang.
Na 1997 zijn ze zeker wel verder gegaan met onderzoek, zoals een remote handling system (kunsthanden van op afstand bestuurbaar) zodat ze de reactor niet in hoeven.
Tevens zijn er verfijningen en kinderziektes die ze er nu uit vissen in de afgelopen jaren. Dit alles als resultaat dat ze de ITER konden bouwen, het grotere broertje. Zonder de onderzoeken in de JET hadden ze nooit de ITER kunnen bouwen, waar ze in januari 2007 mee begonnen. En dan weer na te gaan dat de ITER pas in 2015 klaar is en op ze vroegst pas in 2035 een toepasselijke energietoevoer zou kunnen leveren... Lang, dit duurt heeeeel lang allemaal ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de toelichting!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, leuk onderwerp! :-)
Ja hoor, de ontwikkelingen rond kernfusie zijn al ver genoeg gevorderd dat ik zonder enig voorbehoud durf te voorspellen dat het nog eens gaat lukken om het rendabel te krijgen.