Hoe ontstaat een golfpatroon in het zand als de wind er over gaat?

Op het strand zie je prachtige golfpatronen in het droge zand. Het is nogal voor de hand liggend dat dit patroon door de wind ontstaat, maar hoe werkt dat precies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Door de wind wordt het voorste deel van het zand als het ware omhoog geblazen, waardoor er dus een verhoging ontstaat van zand. Het zand vlak hierachter wordt door dit lage heuveltje beschermd voor de wind. Het zand dat hier weer verder vanaf ligt wordt wel weer omhoog geblazen. Dit proces herhaalt zich dus, waardoor het golfpatroon ontstaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Chapeau en ook de verdiende plus !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@4pokes500,
Bedankt voor je heldere uitleg.
Vervolgvraag:
zullen deze golfjes zich met de wind mee verplaatsen?