Vraagje over zwaartekracht (zie uitleg)

Ik weet hoe de zwaartekracht werkt, ik weet dat het op verschillende plaatsen op de aarde anders is.. Maar ik vraag mij af; stel je hebt een vacuüm ruimte (dus geen weerstand e.d.), en je laat een fles drinken leeglopen. Dit doe je op 1m. afstand van de grond, en je doet dit bv. 100m. boven de grond.. Is er dan een verschil tussen de snelheid waarmee het water uit de fles loopt? (aangezien ik verwacht dat de hoge langzamer leegloopt, omdat de aarde daar waarschijnlijk minder hard aan het water trekt)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Inderdaad. Hoe verder weg van de aarde, hoe langzamer de fles leegloopt. Nou is het verschil tussen 0 en 100 meter miniem, maar het is wel degelijk aanwezig.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft u / Heb je daar een bron bij misschien?
escape
13 jaar geleden
Nou hier bijvoorbeeld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth
Op de top van de Mount Everest weegt alles 0.3% minder en op 400 km hoogte 10% minder.
Op 100 meter is het verschil ontzettend klein, misschien wel onmeetbaar klein, maar er is verschil.
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal goed, escape. Met als opmerking dat een fles water in vacuum waarschijnlijk zal exploderen, ook als je hem rechtop houdt. Het voorbeeld zou veel beter werken als de fles gevuld zou zijn met heel dun zand, of met fijn zout, zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja nouja het ging om het idee, lol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om het idee gaat, laat dan gewoon een appel vallen :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan krijg je newtoniaanse mechanica! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat wel om de fles en hoe snel die leegloopt. Met welke inhoud dan ook.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik las uit de vraag dat het eigenlijk om de valversnelling op verschillende hoogtes gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het gaat om de zwaartekracht die aan de inhoud van een fles trekt.. Niet om valversnelling..
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's voor mij hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet.. ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is het verschil?
escape
13 jaar geleden
@Cryofiel: Niet zo belangrijk, maar volgens mij explodeert een fles met water in de ruimte niet. Noch in gesloten, noch in open toestand. In open toestand zal er niet lang water in blijven zitten, maar geen boem!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik dacht aan het vacuum, dat ervoor zorgt dat het water ogenblikkelijk gaat koken. Afhankelijk van de grootte van de opening van de fles, en van de sterkte van de fles, zal de fles wel of niet bestand zijn tegen de plotselinge drukopbouw. Als de fles heel blijft, zal het water er in ieder geval met grote snelheid uitschieten - onafhankelijk van de vraag hoe groot de zwaartekracht ter plekke is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus geen antwoord op mijn crash, en gaat mijn vraag voorbij! Ik wel dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus geen antwoord op mijn crash, en gaat mijn vraag voorbij! Ik wil juist NIETS weten over het vacuum enzo. Wil dus weten hoe snel (met zwaartekracht in het achterhoofd) water uit de fles komt. Sneller hoe dichterbij de arde je bent, of niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
crash= vraag
Bij dit soort vragen ga ik altijd in extremen denken.
Het verschil tussen 1 mtr. en 100 mtr. is in dit geval erg klein.
Als je 1 mtr. gaat vergelijken met bijv. 300 km, waar de aantrekkingskracht van de aarde ook nog steeds aanwezig is en waar ook nagenoeg vacuüm heerst, is er een duidelijk verschil. (denk maar aan de beelden die je misschien wel eens hebt gezien in de space-shuttle)
Dus, hoe hoger, hoe langzamer.

Het is een ander verhaal wanneer je een veertje en een stukje metaal door een vacuüm vanaf dezelfde hoogte laat vallen. Die zijn gelijktijdig beneden omdat er dan nagenoeg geen weerstand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat van het vacuum weet ik, daarom zeg ik dat juist in de beschrijving.. En het 1e is logisch beredeneren, ik zoek juist wetenschappelijk antwoord..
Let op:

Het feit dat ruimtevaarders gewichtloos zijn komt niet doordat ze ver van de aarde verwijderd zijn. In de ruimte is ook gewoon zwaartekracht. Ruimtevaarders zijn gewichtloos omdat zij even hard vallen als het ruimteschip om hun heen.

Je zegt dat je weet hoe zwaartekracht werkt. De kracht die twee voorwerpen op elkaar uitoefenen is een constante maal de massa van het ene voorwerp, maal de massa van het andere voorwerp en dan dit geheel delen door het kwadraat van de afstand tussen de voorwerpen. Of beter nog het zwaartepunt tussen deze twee voorwerpen.

Omdat de afstand tussen het water in de hoge fles en de aarde 100 meter groter is dan die van de lage fles zal de aarde minder hard aan het water in de hoge fles trekken. Maar dat scheelt 100 m op 6400 km. Dat zal ondanks het kwadraat bijna niets uitmaken. Maar toch zeker ook niet niets.

Het feit dat de aarde harder aan het water in de fles trekt, zal de fles ongetwijfeld sneller leeglopen.