Vraagje over zwaartekracht (zie uitleg)

Ik weet hoe de zwaartekracht werkt, ik weet dat het op verschillende plaatsen op de aarde anders is.. Maar ik vraag mij af; stel je hebt een vacuüm ruimte (dus geen weerstand e.d.), en je laat een fles drinken leeglopen. Dit doe je op 1m. afstand van de grond, en je doet dit bv. 100m. boven de grond.. Is er dan een verschil tussen de snelheid waarmee het water uit de fles loopt? (aangezien ik verwacht dat de hoge langzamer leegloopt, omdat de aarde daar waarschijnlijk minder hard aan het water trekt)

Weet jij het antwoord?

/2500

Inderdaad. Hoe verder weg van de aarde, hoe langzamer de fles leegloopt. Nou is het verschil tussen 0 en 100 meter miniem, maar het is wel degelijk aanwezig.

Bij dit soort vragen ga ik altijd in extremen denken. Het verschil tussen 1 mtr. en 100 mtr. is in dit geval erg klein. Als je 1 mtr. gaat vergelijken met bijv. 300 km, waar de aantrekkingskracht van de aarde ook nog steeds aanwezig is en waar ook nagenoeg vacuüm heerst, is er een duidelijk verschil. (denk maar aan de beelden die je misschien wel eens hebt gezien in de space-shuttle) Dus, hoe hoger, hoe langzamer. Het is een ander verhaal wanneer je een veertje en een stukje metaal door een vacuüm vanaf dezelfde hoogte laat vallen. Die zijn gelijktijdig beneden omdat er dan nagenoeg geen weerstand is.

Let op: Het feit dat ruimtevaarders gewichtloos zijn komt niet doordat ze ver van de aarde verwijderd zijn. In de ruimte is ook gewoon zwaartekracht. Ruimtevaarders zijn gewichtloos omdat zij even hard vallen als het ruimteschip om hun heen. Je zegt dat je weet hoe zwaartekracht werkt. De kracht die twee voorwerpen op elkaar uitoefenen is een constante maal de massa van het ene voorwerp, maal de massa van het andere voorwerp en dan dit geheel delen door het kwadraat van de afstand tussen de voorwerpen. Of beter nog het zwaartepunt tussen deze twee voorwerpen. Omdat de afstand tussen het water in de hoge fles en de aarde 100 meter groter is dan die van de lage fles zal de aarde minder hard aan het water in de hoge fles trekken. Maar dat scheelt 100 m op 6400 km. Dat zal ondanks het kwadraat bijna niets uitmaken. Maar toch zeker ook niet niets. Het feit dat de aarde harder aan het water in de fles trekt, zal de fles ongetwijfeld sneller leeglopen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Valversnelling

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100