wat gebeurt er als je water in een luchtdichte ruimte doet en dan kookt op 200 graden?

je vult 90 '/. water en 10./' lucht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Dan heb je een stoomketel gecreëerd. Als water de temperatuur van 100° C bereikt bij atmosferische (1 bar) druk, gaat het koken en ontstaat er stoom.
Blijf je het water verhitten, dan komt er meer stoom die niet weg kan en loopt de druk op. Daarmee wordt ook de druk van het water hoger en daarmee de kooktemperatuur. Want zoals je weet is het kookpunt van water afhankelijk van de druk. Hoog in de bergen kookt het koelwater van een auto eerder dan op zeeniveau.
Bij b.v 10 bar is het kookpunt van water 184°C en bij 20 bar 215°C. Ook de stoom heeft dan deze druk. We spreken dan over verzadigde stoom.
Bij een temperatuur van 200°C zal de druk gestegen zijn tot net onder de 15 bar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Men vergeet hier bij de overige antwoorden dat na het overgaan van aggregatietoestand van vloeibaar naar gas, water in stoomvorm verder verwarmt kan worden dan 100 graden Celsius.
In een snelkookpan b.v. wordt de temperatuur hoger dan 100 graden C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas op dat niet al het water in het voorbeeld overgaat in stoom. Bij de oplopende druk b.v. naar 15 bar blijft water water. Als men de gevormde 15 bar stoom "aftapt" onder dezelfde druk en dan verwarmd, krijgt men oververhitte stoom. Dat is het proces wat men toepast in elektriciteitscentrales. Met de oververhitte stoom drijft men turbines aan voor de stroomopwekking. Verzadigde stoom kan men o.a. gebruiken voor de aandrijving van stoommachines zoals in de ouderwetse stoomlocks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
B.A.

Andere antwoorden (2)

Water kan niet warmer worden dan 100 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als water onder druk staat kan het wel warmer worden dan 100 graden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als water warmer wordt dan 100 graden is het geen water maar damp, of het ik het fout ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je water in de zon gooit, dan verdampt het al voordat het daar aan komt. Dus in een luchtdichte ruimte, waar geen druk op staat (Staat niet in de vraag) kan water inderdaad niet warmer worden dan 100 graden.
Ik neem aan dat de ruimte zodanig onder druk staat dat het bij 200 graden gaat koken. Dan wordt de 10% lucht die erboven zit net zolang totdat die lucht verzadigd is en dan condenseert het water gewoon weer, de lucht is dan verzadigd met waterdamp